www.pegasos.org :: View topic - Locka nybörjare till pegasos plattformen
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
kamelryttarn
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 08:34
Member
Member


Joined: Jan 29, 2004
Posts: 84
Location: Jönköping
ang. MorphOS. Jag tänkte att jag i alla fall skulle testa att installera det, men efter att man har skrivit boot-kommadnot står det Quark/FirmWare och sen händer det inget mer. När man frågar folk så vill dom veta vicken version man har. Det är är inte så himla lätt att svara på för det finns ingen info nånstans om det, varken tryckt på skivan eller i nån manual. Det tycker jag är lite svagt.

Jag säger inte att man måste göra linux enklare på pegen, men det bör finnas ett OS som alla kan installera på den så man kommer igång lite i alla fall. Jag har full förståelse för att vissa mer kunniga användare vill skräddarsy och optimera och jag är helt och hållet för det, men för oss som inte kan så mycket måste det finnas ett snabbare och enklare sätt att komma igång i alla fall. Det finns en del faktorer som gör att det borde gå att genomföra. En enorm fördel är att det sitter väldigt mycket integrerat på moderkortet vilket gör att man inte behöver ha stöd för 1 ziljon olika ljudchip, ide-controllers och nätverkskort. Alla som har en peg2 har samma grund rent hårdvarumässigt. Det enda som egentligen skiljer maskinerna åt är grafikkorten, och som jag har förstått det borde det va möjligt att lägga in stöd för ett par stycken i kärnan. Sen måste det finnas nått enkelt verktyg för nätverksinställningar och för att ändra upplösning och färgdjup och sånt.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 09:02
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
har du provat och installerat pegXlin?

Den har allt förberett.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kamelryttarn
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 09:04
Member
Member


Joined: Jan 29, 2004
Posts: 84
Location: Jönköping
lisardman wrote:
har du provat och installerat pegXlin?

Den har allt förberett.


nope, inte testat den än. jag har lite problem med att testa olika distar pga. att jag inte har nån fungerande brännare Sad
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 09:07
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
PegXlin finns med i superbundeln annars.. iaf har jag med den där..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 09:18
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
PegXLin fungerar inte på Pegasos II ännu. Det skall komma en uppdatering snart.

Jag funderar på att göra något liknande PegXLin för Pegasos fast baserat på Gentoo.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 09:30
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
@dholm: Okej det var mer än vad jag visste..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 09:31
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Här kommer lite saker.

MorphOS, ej boot;

Med 99% säkerhet beror det på att ditt grafikkort ej är supportat. Vi har ganska så utförlig information på GGS-Data's sida vilka grafikkort som är supportade. Och en notis, som jag också vill nämna här. Om vi t.ex skriver att en modell Radeon 9200 fungerar, och som vi då säljer, så innebär det inte automatiskt att alla Radeon 9200 ifrån alla olika tillverkare fungerar. Det har hänt förut, och det är så att olika tillverkare använder olika komponenter för olika saker, det kan skilja något litet i olika korts logik t.ex, även om grafikchipet i sig själv är exakt identiskt.

Detta är då enbart för att göra det krångligare för användaren, är säkert någon som säger nu... Wink

Den versionen av MorphOS du fick med är v1.4.

PegXlin;

Denna fungerar endast med Pegasos 1, och den supportas ej längre heller, och jag vill heller ej rekommendera att använda den till Pegasos 1, eftersom det är en image-installer, vilket inte är detsamma som en riktig installer som installerar ett komplett system (utifrån egna specificerade val, eller val av paket).

Och kamelryttarn igen;

Vill du kan jag skicka en cd med den nyaste Debian Sarge nätinstalleraren till dig. Kan skicka den idag om du vill. Jag tror du kommer uppleva den betydligt bättre. Skriv bara ett meddelande till mig, så skickar vi den.

Vi vill vänta lite till, innan vi annonserar det som en nyhet. Vi väntar på CD/DVD distributionen, vilken skall vara på g.

Dessutom bör du uppdatera firmware till den nyaste versionen.

Ang att lägga i kerneln, så kommer det inte bli så, av den anledningen att Debian inte är specifik för Pegasos. Utan samma distributionen supportar många olika plattformar, och installationen skall vara lika oavsett vilken plattform man installerar på. Installeraren känner av detta och installationen kommer sedan ladda de moduler som är aktuella på den plattformen man installerat på.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 09:44
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Gunne:
Visst har Windows blivit en norm, men vad är så hemskt med det? Vi kan skrika
oss hesa här över hur mycket vi ogillar Windows och Microsoft, men vill vilken nytta?
Absolut ingen. Windows är och kommer för alltid förbli det absolut största datorsystemet.
Istället för att klaga kan man lika gärna erbjuda produkter som motsvarar
Windows någorlunda. Sen får man tycka vad man vill om Windows men det har
förbaskat många bra små finesser. T.ex atomurssynk direkt i klockverktyget.
Liten, smidig och skulle väl bara ta några timmar för en duktig utvecklare att implementera
i MorphOS.

Vi är avancerade datoranvändare, och Pegasos' användare kommer även för en
lång framtid bestå av liknande.

En nybörjare kan skriva en säljesannons på detta vis:

Windows 95 med skärm och skrivare säljes, 500kr

Vad vi själva skulle skrivit om precis samma objekt behöver jag inte säga.


Vart vill jag komma?
Jo, de som inte är avancerade bryr sig inte om atomurssynkningen i Windows XP -
men vi andra gör det. Vi har kommit så långt i vårt datorkunnande att det blir
detaljerna som avgör. Dessa små detaljer och finesser är förbaskat
viktiga för att få folk att känna en A-HA-upplevelse när de sätter sig med MorphOS
första och andra och tred.. gången.


Windows är en norm över hur de flesta ser på ett operativssystem och
går man mot detta för grovt eller saknar finesser folk är vana vid (ALT-TAB t.ex, finns i
Windows, Linux, MacOS, QNX, whatever - utom just AmigaOS/MorphOS) så är risken
stor att folk tröttnar. Vi som älskar Amigan lär inte överge maskinen i första
taget, men de som är lite nyfikna måste man först fånga och sist men inte minst
hålla kvar.

Kamelryttarn funderar på att sälja sin Pegasos, andra har redan gjort det. Det är en
mycket tråkig och ohållbar trend som vi alla måste göra vårt yttersta för att bryta.

Hur?
Enkelt - detaljer.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 10:01
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Pegasos är en utvecklingsplattform för tillfället. Det är inte tänkt att man skall locka vanliga användare ännu utan utvecklare som kan hjälpa till att göra plattformen användbar. Vanliga användare som kan tillräckligt om datorer för att använda den är givetvis välkomna att köpa en.
Pegasos motsvarar liknande plattformar från IBM med den skillnad att ist. för att moderkortet kostar 60.000:- så kostar det 5000:- vilket gör det väldigt mycket enklare att hitta intresserade utvecklare som är villiga att arbeta med systemet. Detta är också en anledning till att Motorola är såpass samarbetsvilliga med Genesi för att de ser en möjlighet att för första gången kunna nå ut till en bred massa av utvecklare vilket inte varit möjligt med IBMs svindyra kort (som dessutom inte säljs till privatpersoner) innan.

Pegasos har funnits drygt ett år. Apple/PC har funnits i 20+ år. Det realistiska alternativet är att sälja till samma typ av användare som köpte PC för 19 år sen.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 10:09
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
@kamelryttaren

Ja du hade väl ett Rage Pro eller liknande grafikkort? Det fungerar ju inte med MorphOS, så då bordfe det stanna i booten. Och angående installationen... det är ju i princip bara att kopiera in alla filer från CD till HD, jämfört med t.o.m. Win95 är det ju extremt enkelt.

Linux håller jag med om att det är krångligt ofta. Jag som är van vid avancerade grejer och har använt linux på min server länge kör fast en del ibland iaf. Men det har blivit mycket lättare de senaste åren, på PCn har jag just testat Mandrake 10 som än så länge verkar lätthanterligt.

Men när MorphOS är så lätthanterligt så kör jag hellre det. Till de få saker som jag saknar har jag ju alltid PCn precis bredvid.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kamelryttarn
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 11:22
Member
Member


Joined: Jan 29, 2004
Posts: 84
Location: Jönköping
gunne wrote:


<b>Och kamelryttarn igen;</b>

Vill du kan jag skicka en cd med den nyaste Debian Sarge nätinstalleraren till dig. Kan skicka den idag om du vill. Jag tror du kommer uppleva den betydligt bättre. Skriv bara ett meddelande till mig, så skickar vi den.

Vi vill vänta lite till, innan vi annonserar det som en nyhet. Vi väntar på CD/DVD distributionen, vilken skall vara på g.

Dessutom bör du uppdatera firmware till den nyaste versionen.

Ang att lägga i kerneln, så kommer det inte bli så, av den anledningen att Debian inte är specifik för Pegasos. Utan samma distributionen supportar många olika plattformar, och installationen skall vara lika oavsett vilken plattform man installerar på. Installeraren känner av detta och installationen kommer sedan ladda de moduler som är aktuella på den plattformen man installerat på.


Tack så mycket, men jag tror min brännare klarar att bränna ut installkerneln till nya debian-installern om du bara ger mig en länk. Jag har lyckats bränna ut den nya firmwaren och laddat in den utan problem. Det fungerade jättebra. Om jag inte lyckas med debian hör jag av mig.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 11:25
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej ironfist

Min avsikt var inte att säga att något är hemskt Wink. Det var mer tänkt som ett konstaterande.

Jag använder själv olika system, för olika saker. Vissa saker använder jag Windows till. Vilket då för min personliga del nästan uteslutande beror på att de saker jag ibland gör inte går att göra med något annat datorsystem överhuvudtaget. Dvs det fungerar helt enkelt inte att göra om jag inte använder Windows och där tillhörande mjukvara på en PC-dator.

Men personligen så föredrar jag, och tycker också det är mer (också på ett personligt plan) inspirerande att använda andra system än Windows.

Nu till lite vad du skriver.

Jag är heller inte motståndare till att MorphOS utvecklas mer, och att fler detaljer kommer till som t.ex det du nämner.

Dock vilket jag tror är väldigt att ha i åtanke när det gäller Pegasos.

Windows kommer inte kunna köras på Pegasos inom en överskådlig framtid, annat än under emulation i något annat os.

MorphOS kommer inte att inom överskådlig framtid kunna betraktas som en ersättare för Windows.

Där är det istället Linux man får kika på.

Jag har kört flera olika installationer den senaste två veckorna med den nyaste Debian Sarge installern, och den är i mitt tycke väldigt självförklarande. Just för en stund sedan testade jag låta installern köra på en tidigare helt ny och oanvänd disk, och valde programmet själv installera disken, det förflöt helt smärtfritt. Två partitioner tillverkades, en swap + en root. I root skapas en katalog, boot, där kernel mm installeras. Alla pegasos specifika moduler installera automatiskt, förutom support för 1gbit ethernet, som inte är klart ännu.

Skall senare köra en ny likadan installation och då i andra steget välja allt (dvs bock för alla programpaket som finns att välja).

Tidigare när jag gjorde en liknande installation, men då valde att partitionera manuellt, eftersom jag på min egen maskin vill ha en viss struktur, fungerade det utmärkt. Efter avslutad installation laddas automatiskt xdm inloggare automatiskt och KDE startar automatiskt när man loggar in, mus tgb + svensk tgb-uppsättning fungerar automatiskt.

Här kommer då det som jag först hade i åtanke, att det finns icke-wintel alternativ.

Dessutom finns t.ex; gnu.org

Dessutom finns också MorphOS + det finns ytterligare Linux alternativ utöver Debian.

Kommandopromten i Smart firmware, kommer nog att även fortsättningsvis vara just en kommandoprompt. Det är också här möjligt att många tycker det är väldigt primitivt, och hellre vill se ett lite halvgrafiskt meny-system. Min personliga uppfattning är att det inte är det, utan den lite Unix-liknande prompten som firmware är, är något jag personligen gillar.

Men givetvis Windows finns inte att välja att installera.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 11:27
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Jag gav dig länken imitt svar till din post i denna tråden;

http://forum.pegasos.org/viewtopic.php?t=387

Kolla den Wink

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
kamelryttarn
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 11:49
Member
Member


Joined: Jan 29, 2004
Posts: 84
Location: Jönköping
165MB... det lär inte gå så bra. ett par MB klarar jag bränna ut men inte mer Sad Det vore jättesnällt om du kunde skicka en skiva. Smile
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 14, 2004 - 12:55
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
kamelryttarn:

No problemo, postar cd till dig.

Du bootar med förslagsvis detta kommandot;

> boot cd installer/powerpc/vmlinuz-chrp.initrd

Lycka till, och du får gärna komma med någon feedback om du vill, beröm eller skäll...

Ett tillägg som jag glömde nämna.

Du kommer få ett meddelande om att airport module saknas vid två tillfällen under installationen. Det är bara att ignorera och trycka ok vid båda dessa tillfällen.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo