www.pegasos.org :: View topic - filöverföring PC->Pegasos
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
SMF
Post subject: filöverföring PC->Pegasos  PostPosted: Apr 20, 2004 - 15:47
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Haloba alla, jag har lite problem med filöverföringen här, det är nämligen så att jag skulle behöva föra över 50gb data från en pc körandes win2000 till min Peggy med mos 1.4 men kruxet är att jag inte kan komma på nåt stabilt sätt att föra över filerna, det jag har prövat med är smbfs & det har inte fungerat tillfredsställande för av nån anledning så missar den filer lite då & då samt att filstorleken inte alltid blir rätt, det andra jag har prövat med är att tanka från ftp'n som finns på pc'n men det har inte heller gått så bra eftersom det verkar omöjligt att få tag på en ftp klient som fungerar bra, jag sitter o plågas med ncftp nu men den har förmågan att krasha lite då & då, mFTP är helt kass, Amftp verkar ej klara av att köra i passive mode & Amitradecenter har jag ej fått igång förutom den nyaste versionen o med den så kan man ju ej tanka till hårddisken...suck..har jag missat nån möjlighet?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Apr 20, 2004 - 15:54
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Några snabba idéer bara som flög genom huvudet, inget genomtänkt med andra ord.

1. NFS (vet ej hur supporten för det är i windows)
2. Ha en ftp server på pegasosen och köra ftp-klienten på pc:n
3. Har inte webbläsare stöd för ftp också? I stil med ftp://user:pass@host

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Apr 20, 2004 - 16:29
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Det skulle väl vara en ftp server på peggyn isåfall, om bara jag listade ut hur det här med portforwarding funkar i linux. att sitta med en webbläsare o tanka hem flera tusen filer låter inte så lockande Very Happy Hoppas situationen med ftp klienter löser sig snart, finns det nån annan som har upplevt att smbfs är otillförlitligt? när jag floffade över en mp3 katalog som är rätt så stor så va det två filer som ej kom med och det verkade vara rätt många som fick fel storlek
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Apr 20, 2004 - 16:39
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Jag har själv bara kört NFS via AmiTCP och det har fungerat klockrent.
Har du Linux på peggyn så bygg en 2.4 kernel med ASFS stöd och mounta din MorphOS partition + Samba och kopiera över den vägen. Samba fungerar ju "fint" i Linux om man nu kan kalla det systemet för det Wink.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 20, 2004 - 17:41
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Ang Amitradecenter så är den versionen som fungerar bäst, v1.1181

Är det en Peg1, så kan det bli problem när det är för mycket data och med MorphOS. Använder du den nyaste boot.img för peg1 ?

Kan också vara en fördel att arkivera datan med t.ex bzip2 eller något liknande och sedan föra över den.

Ett sätt skulle ju kunna vara att koppla in hårddisken i Pegasos, och montera partitionen med fat95 filsystem eller vad det är för filsystem på disken och helt enkelt kopiera från disk till disk.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Apr 20, 2004 - 18:05
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Jag har en Peg1 (än så länge iaf), har inte haft några problem med att föra över filer med ftp (har inte orkat med o testa nfs), både små o stora filer och alla har kommit i rätt sortlek.

Det finns olika versioner av ncftp, versionen för AmigaOS är den som har funkat klockrent för mig, den för MorphOS har haft en tendens att krasha.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Apr 20, 2004 - 20:19
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Både AmFTP och ATC funkar fint och kan köra i passive mode. Samba fungerar inte om man ska skriva till Pegen från en PC med Windows 2000/XP pga en bugg. Och den senaste samba som har buggen fixad, fungerar inte alls med Pegen.

Det enklaste är att köra t.ex. rc-ftpd i MorphOS och logga in på den med en ftp-klient på PCn. Det gör jag jämt och det fungerar ju dessutom mycket snabbare än samba.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Apr 20, 2004 - 22:28
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Ojsan, nu hade det kommit många förslag.


Just nu sitter jag o prövar den nyaste ncftp versionen som jag kunde hitta på Aminet, fåse om den oxå krashar datorn..jag låter det här köra på under natten nu då så får vi se om datorn fortfarande lever när jag vaknar.

vill det sig ej så tror jag att det vettigaste kanske är att mounta diskarna från Linux som nån föreslog, hade helst skött detta från morphos men eftersom disken som ska tömmas kör ntfs så antar jag att det är kört.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Apr 20, 2004 - 22:54
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Trizt: villken version av ncftp är det du använder? AmigaOs versionen som jag hittade är NcFTP 3.1.4/023 Jul 02 2002, 05:24 AM
o den låste oxå datorn tillslut..
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Apr 21, 2004 - 14:13
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
SMF wrote:
Trizt: villken version av ncftp är det du använder? AmigaOs versionen som jag hittade är NcFTP 3.1.4/023 Jul 02 2002, 05:24 AM
o den låste oxå datorn tillslut..


NcFTP 1.8.3 (August 27, 1994)

Ja, den vart inte ny den... funkat finfint för mig...
NcFTP
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Apr 22, 2004 - 21:46
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Såja, nu har jag slutligen lyckats få över alla filer Very Happy fick igång ATC o sen va det bara att börja tanka, det finns iofs lite buggar i ATC som gjorde den mindre lämplig för att föra över sånna här mängder filer men med lite tålamod så gick det ju
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Apr 23, 2004 - 12:19
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Trevligt, va det v1.1181 du körde på? Kan vara bra att veta om andra har liknande problem.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Apr 23, 2004 - 12:31
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Den versionen av ATC kör jag iaf, och det enda som är lite buggigt är att den inte ser stora partioner utan säger att det finns -1371823718378129 eller nåt med plats, men det funkar om man tar "download anyway".

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject:   PostPosted: Apr 23, 2004 - 19:13
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Kozz

Japp det är den versionen som jag använde, med den gick det bra o tanka många gig o helt utan låsningar. ncftp däremot va helt hopplös, jag vet inte hur många gånger jag fick lov att starta om när jag använde den

BlackEagle
Jag kanske skulle ge dig ett konto på min ftp så ska du få se vad som händer när man försöker tanka vissa kataloger med alla underkataloger Very Happy
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo