www.pegasos.org :: View topic - Newbie ang. Pegasos1 / MorphOS
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
Cageman
Post subject: Newbie ang. Pegasos1 / MorphOS  PostPosted: May 20, 2004 - 12:06
Journeyman
Journeyman


Joined: May 20, 2004
Posts: 31
Location: Sala
Tjena alla!

Om jag har lite tur så kommer jag kunna byta till mig denna burk mot min Classic A1200T:

Peg 1 med April 2 chip, V30 Micro ATX Desktop, 80 Gb hd, 256 Mb minne, Radeon 9200SE 128 Mb Grafikkort, PleXwriter 48/24/48, tangentbord, mus, SuperBundle osv.

Min Classic Amiga är:

A1200T (PowerTower), 128 MB ram, Blizzard 1260/50 m. SCSI-IV (Cyberdrive 24x CDR, Yamaha CRW8824S) PowerFlyerGold (43GB IDE-HD), Punchinello (med en Logitech 3-knapps seriellmus, mkt bra trots sin ålder), Mediator PCI 8MB/MMU (Voodoo3, 100MBit Ethernet), AmigaOS 3.9

Jag vet inte om jag gör ett dåligt byte eller så, men faktum är att jag är ganska less på classic Amiga och dess begränsningar. Jag spenderar 99% av tiden med mina PC-maskiner och Lightwave; en ny rolig plattform skulle säkert liva upp det lite tror jag. Smile

Jag har några spel som jag undrar om de fungerar på Peg1... Heretic II, Earth 2140 och Freespace. Jag har dessa som orginal (köpte dem då jag hade ett BlizzardPPC-kort)...

För övrigt så vill jag använda Peggen som en backupmaskin till Lightwaveprojekten. Jag antar att de flesta "workbench"-program fungerar på Pegasos under MorphOS?

Tacksam för svar, man vet ju inte hur länge killen med Pegasos har burken kvar. Smile
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: May 20, 2004 - 12:14
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
Om dina spel stödjer RTG och AHI vilket de borde göra så fungerar de säkert.. lättast är att söka lite på nätet om dessa.. Jo de flesta wb program fungerar kanon i MOS.

Själv sålde jag min classic och köpte en peg1. Jag kan bara säga att jag är imponerad av hastigheten. speciellt de ppc kompilerade programmen.. även 68k emulationen är snabb som bara den..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Cageman
Post subject:   PostPosted: May 20, 2004 - 12:30
Journeyman
Journeyman


Joined: May 20, 2004
Posts: 31
Location: Sala
Ok... som det är nu kan jag inte lira dem endå. Eller... jo.. Earth 2140 och Freespace har 68k-versioner, men dessa går ganska slött när det hettar till... Spelen är RTG, men jag vet inte hur det är med AHI dock... aja, men i vilket fall som helst så kan jag inte spela dem nu heller, så det är bara ett plus i kanten om liren funkar. Wink Har för övrigt provat Earth 2140 under WinUAE och det fungerar, om än att det blir lite grafikbuggar)...

Jag köpte även en svindyr licens på MakeCD (DAO-versionen)... Box och allt... Funkar det bra under MOS?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: May 20, 2004 - 17:07
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
Jo jag tror det iaf.. MakeCD kommer i en ny version som är MOS native. Men jag skulle tro att Earth 2140 o dessa spel funkar bra under mos..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: May 21, 2004 - 16:57
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Har för mig att de två spelen ska fungera fint på Pegasos.
Jag gjorde som lisardman, jag sålde min Amiga1200T och köpte en Pegasos, nu väntar jag bara på min uppgradering till Pegasos2.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: May 23, 2004 - 12:23
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Cageman:

MakeCD fungerar utmärkt, det är flera som använder det.

Spelen fungerar också.

Och du kommer nog bli överraskad över kvickheten i MorphOS. Och väldigt mycket potential finns, om man sätter sig in i det lite, och det vill man ju givetvis göra om man skall få ut något.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Cageman
Post subject:   PostPosted: May 23, 2004 - 22:36
Journeyman
Journeyman


Joined: May 20, 2004
Posts: 31
Location: Sala
Så bra... killen är sugen på att byta burk med mig, så nu är det bara att backa upp all data och göra iordning burken. Smile

Gunne: Jag vet inte hur mycket jag kommer sätta mig in i systemet sådär på en gång. Jag kommer ju givetvis vilja at den att funger till ovan nämda saker ganska så på en gång (FTP-server under MOS för backups från PC:n, samt lira Heretic II). Wink Under sommaren kanske jag kommer få mer tid att gå in på djupet. Och här verkar det finnas en hel del experter som kan hjälpa en ifall saker krånglar. Smile

_________________
Lightwave - It´s everywhere!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: May 24, 2004 - 12:16
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Cageman:

Som ftp-server under MorphOS kan du t.ex använda RCftpd. Själv använder jag AmiFTPd, vilket jag registrerat, och som fungerar utmärkt när jag använder det vid behov.

Vad jag menade är väl i stort sett att Windows inte går att installera rakt av på Pegasos.

Däremot finns ju många andra val av system att köra på Pegasos, förutom Windows då, bl.a då MorphOS vilket är väldigt trevligt Cool Pegasos är ju -> ett alternativt val.

Det går också köra Windows under MorphOS, via Bochs !

Och det finns ingen ftp-server inbyggd i operativsystemet (MorphOS) och som startar igång automatiskt när du slår på datorn Wink

Så det blir säkert bra.

Good Luck ! Smile

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Cageman
Post subject:   PostPosted: May 24, 2004 - 13:06
Journeyman
Journeyman


Joined: May 20, 2004
Posts: 31
Location: Sala
Hehe... jo.. nog visste jag att Windows inte går att köra på Pegasos! Smile (i alla fall inte nativt). Jag är heller inte intresserad av att emulera windows, då jag har rätt bra maskiner som kör det OS:et redan... Smile MorphOS påminner ju lite om Amiga, det är därför jag vill ha en Pegasos + MOS... en ny, snabb maskin som påminner om Amiga / kompatibel med Amiga.

Min plan är att använda RCftpd (vilket jag har använt på min A1200T). Jag tycker det fungerar aldeles utmärkt, och då jag är ensam användare behöver jag heller inte lägga pengar på en registrering (begränsningen ligger på 3st användare, har jag för mig).

Nåväl... ska bli kul och spännande med en ny burk, och...om jag tillåts säga det, "nygammalt" operativsystem (med det menar jag givetvis inget negativt förståss). Smile

_________________
Lightwave - It´s everywhere!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: May 25, 2004 - 09:35
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Nygammalt ja Cool

Skriv gärna och berätta lite hur rcFTPd fungerar också.

På PUSH körde vi nfs.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Cageman
Post subject:   PostPosted: May 25, 2004 - 13:19
Journeyman
Journeyman


Joined: May 20, 2004
Posts: 31
Location: Sala
Hmm.. tja... det är ju lite svårt att skriva och berätta som nån sorts tutorial. Hastigheten verkar ok... har toppat på 700KB/s med mediatorn och ett 100MBit nätverkskort (givetvis inte lika snabbt som en Pegasos och MOS förståss).
Man kan begränsa accessen per partition, tex så kan samma användare ha full rättighet på partition 1 men på partition 2 får han inte alls tex ta bort filer etc. Kan väl säga att det var lite klurigt att lista ut just det där med hur man konfigurerar rättigheterna, vet inte riktigt nu heller, men jag vet i alla fall hur man konfigurerar för full rättighet... Smile

_________________
Lightwave - It´s everywhere!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: May 26, 2004 - 09:32
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Att kunna ställa in rättigheter korrekt är väldigt viktigt. Smile

Ser även brister i detta i linux-system emellanåt, men beror nog oftast på konfigureringen.

Har man det bara för eget bruk, så kan ju dock givetvis fulla rättigheter vara föredra.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Cageman
Post subject:   PostPosted: May 26, 2004 - 10:41
Journeyman
Journeyman


Joined: May 20, 2004
Posts: 31
Location: Sala
Imorgon eller på fredag får jag min Pegasos!!!! Smile

_________________
Lightwave - It´s everywhere!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: May 26, 2004 - 14:37
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
@Gunne:
Kör med ACL så kan du sätta rättigheter precis som du vill utan problem. Vet inte hur det är med Debian men i Gentoo så stödjer vi ACL-extensions på alla filsystem, inklusive NFS, vilket innebär att det inte går att gå runt rättigheterna. ACL ger mycket bättre kontroll över rättigheter än standardsystemet i alla Unix-system.

http://acl.bestbits.at/about.html
http://acl.bestbits.at/man/man.shtml

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: May 26, 2004 - 20:47
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Tackar för tipset dholm Wink

Skall ta och studera det lite mer ingående när jag har tid till det.

Det är mycket som står på schemat nu... Cool

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo