www.pegasos.org :: View topic - Amiga 880k disk-image mountfil
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
gunne
Post subject: Amiga 880k disk-image mountfil  PostPosted: Jun 05, 2004 - 08:14
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Jag har gjort en mountfil för att kunna montera en Amiga Floppydisk-image (880k), i någon form, under MorphOS.

Filen finns här

För att kunna använda filen behöver du installera två olika program.

DiskImage

samt

xadmaster

Mountfilen lägger du i katalogen Sys:Devs/DOSDrivers

Programmet Diskimage kan du installera var du vill, xlib.library i Sys:libs och diskimage.device till Sys:Devs

Ifrån xadmaster behöver du installera xadmaster.library + xad-klienterna till Sys:libs samt xad-verktygen till Sys:C Guider finns också med resp program.

Efter installation startar du om datorn, och om du nu skriver kommandot assign i shell kommer du att se att det finns en enhet som heter DF0, dock inget knytet till det ännu.

Du startar nu programmet DiskImage Ctrl och du kommer hitta DF0 igen i programmet. Du kan nu välja vilken fil av ditt tycke som är en Amiga 880k Floppy disk-image av något slag, t.ex .dms .adf eller något av xadmaster supportat format och montera som DF0. Image kommer monteras som en vanlig disk på Ambient desktop, uppackningen sker automatiskt, och du kan skriva läsa, till den, starta program mm. Du kan också ejecta disken och välja en annan fil att montera istället.

Om du vill kunna montera flera diskar samtidigt kan du göra kopior på mountfilen DF0, och t.ex döpa till DF1, DF2 osv..., glöm ej heller att ändra enhetsnummer, 0, 1, 2 osv...

Med programmet Diskimage följer några olika färdiga tomma disk-images (gzip) i olika format, samt också en del mountfiler.

Notera att om du vill kunna montera t.ex diskar i PC-Dos format, eller t.ex iso-filer, du behöver installera filsystem för formatet. Fat95, för PC-Dos format. CacheCDFS för Iso-filer t.ex.

Och till sist, om du finner program användbara, tänk på att supporta shareware-utvecklare.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
kozz
Post subject:   PostPosted: Jun 05, 2004 - 17:17
Butterfly
Butterfly


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 883
Location: Göteborg
Trevligt, nästan något som skulle platsa under downloads tycker jag.

_________________
Programmers are tools for converting caffeine into code.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Jun 05, 2004 - 20:49
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Tänkte skrivit precis samma sak själv tidigare,
men hade inte tid just då.

Lägg in den under Downloads Gunne. Smile
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 05, 2004 - 22:54
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Jo, tänkte göra så.

Har lagt in en mountfil (eller om folk föredrar kalla det dosdrivers är det också ok) till i arkivet, vilken monterar en isofil tillsammans med det utmärkta filsystemet AmiCDFS, och som behövs installeras för att kunna nyttja den.

Men tänkte skriva ihop en liten enkel userguide också, eftersom det ju bygger på att man också installerar en del shareware bibliotek mm.

Vart en på Morphzone som testade det, och det verkade som att det fungerade fint för honom också.

Det är ju rätt käckt att ha sådana små verktyg emellanåt, speciellt bra att kunna montera isofiler tycker jag själv. Iofs så finns det ju kanske en massa olika sådana mountfiler att hitta runtomkring på nätet, men dessa är ju för dessa ändamålen så att säga.

Kan ju även hända att det fungerar i OS 4, om programmen som används också går att köra i OS 4, och att det går montera enheter på liknande sätt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ChaoZer
Post subject:   PostPosted: Jun 05, 2004 - 23:47
Newbie


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 15

Japp.. Har använd detta en längre tid... Dock har jag ett problem; och det är att man inte kan ange DosType = 0x444F5300 eller 0x444F5301 i mountlistan... Verkar inte som den hittar det som är definerat internt i aboxen?.. Jag måste alltid ange FileSystem=L:FastFilesystem t.ex för att det ska fungera att montera något, även på catweaseln!... (och även då måste jag ta bort Dostype= för att det överhuvudtaget ska fungera!)

Någon som har en aning om vad det kan bero på ? Confused

_________________
Adam Waldenberg
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2004 - 09:09
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
ChaoZer:

Kan inte svara. Det fungerar uppenbarligen att använda olika flaggor för dostype här för mig, eftersom jag provade med olika cdrom filsystem, och t.ex CacheCDFS och AmiCDFS har olika dostype. Sätter man fel funkar det inte.

FFS använder jag det som är inbyggt/resident i MorphOS. Har ej fastfilesystem installerat i L:

Det kan inte vara någon annan flagga i mountfilen som också påverkar detta ?

Det kan inte vara så att den fastfilesystem du har i L: är någon specialvariant med annan dostype ?

Kommer ihåg det finns sådana t.ex till Idefix, om jag inte minns fel nu...

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ChaoZer
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2004 - 11:32
Newbie


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 15

gunne wrote:
ChaoZer:

Kan inte svara. Det fungerar uppenbarligen att använda olika flaggor för dostype här för mig, eftersom jag provade med olika cdrom filsystem, och t.ex CacheCDFS och AmiCDFS har olika dostype. Sätter man fel funkar det inte.

FFS använder jag det som är inbyggt/resident i MorphOS. Har ej fastfilesystem installerat i L:

Det kan inte vara någon annan flagga i mountfilen som också påverkar detta ?

Det kan inte vara så att den fastfilesystem du har i L: är någon specialvariant med annan dostype ?

Kommer ihåg det finns sådana t.ex till Idefix, om jag inte minns fel nu...


Nepp.. FastFileSystem är från OS3.1 diskarna... Och jag provade även med mountfilen du hade skrivit... Exakt samma problem.... Så det är jääävligt skummt...

Den poppar helt enkelt upp en "Please insert DF0: in any drive" och det monteras alldrig korrekt.

_________________
Adam Waldenberg
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
takemehomegrandma
Post subject: Re: Amiga 880k disk-image mountfil  PostPosted: Jun 06, 2004 - 11:53
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 23, 2003
Posts: 45

Toppen! Tackar! Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2004 - 21:43
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Det är lite svårt att hitta något direkt svar. Meddelandet 'insert volume xxx' uppkommer ju när något som är tänkt monteras inte kan göras så. Så det borde antyda att något pekar fel...

diskimage.device är just avsett för att kunna montera en enhet, som man man senare kan knyta något till, i detta fallet en diskimagefil av något slag.

Jag kikade på dokumentation ang detta med dostypes och för Amiga filsystem och vilka typer värdena står för.

Det är ju inte säkert att det ger någon vägledning, då det känns som det beror på något annat.

Här är vad det skall stå för;

0x444F5300 = Original filesystem (OFS) DOS0

0x444F5301 = FastFileSystem (FFS) DOS1

0x444F5302 = International Mode (OFS) DOS2

0x444F5303 = International Mode (FFS) DOS3

0x444F5304 = Directory Caching International Mode (OFS) DOS4

0x444F5305 = Directory Caching International Mode (FFS) DOS5

Jag har ett gammalt kommando, från -92 som heter diskinfo och som skriver ut en mountfile i shell på någon enhet man har i systemet.

Ett annat litet problem här som jag försökt lösa men inte kommit på hur, men som kanske någon vet Wink

Hur flushar man printer.device ? Har försökt, men inte kommit på hur. Det som ligger i systemet ligger ju resident så att säga, och laddas inte från disk.

Anledningen är att jag skulle vilja prova ladda ett annat printer.device.

PRT ändrade jag till att ladda en annan printer-handler, som jag la in i L:, isf port-handler som det pekar till default, och det fungerar fint printa ut via denna printer-handler, gjorde också att jag kan skicka t.ex shell-output till prt: vilket jag inte lyckades med innan.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ChaoZer
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2004 - 22:24
Newbie


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 15

gunne wrote:
Det är lite svårt att hitta något direkt svar. Meddelandet 'insert volume xxx' uppkommer ju när något som är tänkt monteras inte kan göras så. Så det borde antyda att något pekar fel...


Jo ... Det vet jag mycket väl Wink

Quote:
diskimage.device är just avsett för att kunna montera en enhet, som man man senare kan knyta något till, i detta fallet en diskimagefil av något slag.


Ja.. och det funkar som sagt PERFEKT om jag anger FileSystem=<nånting> och tar bort DosType=<>.

Quote:
Jag kikade på dokumentation ang detta med dostypes och för Amiga filsystem och vilka typer värdena står för.

Det är ju inte säkert att det ger någon vägledning, då det känns som det beror på något annat.

Här är vad det skall stå för;

0x444F5300 = Original filesystem (OFS) DOS0

0x444F5301 = FastFileSystem (FFS) DOS1

0x444F5302 = International Mode (OFS) DOS2

0x444F5303 = International Mode (FFS) DOS3

0x444F5304 = Directory Caching International Mode (OFS) DOS4

0x444F5305 = Directory Caching International Mode (FFS) DOS5


Japp känner till dem Smile... Och eftersom de finns inbyggt i bootimagen så tycker man väl kanske att det borde funka att ange dem direkt... Men verkar ju inte så i mitt fall iaf, av någon konstig anledning. Säger till om jag löser det... Nån gång Wink...

Quote:
Jag har ett gammalt kommando, från -92 som heter diskinfo och som skriver ut en mountfile i shell på någon enhet man har i systemet.

Ett annat litet problem här som jag försökt lösa men inte kommit på hur, men som kanske någon vet Wink

Hur flushar man printer.device ? Har försökt, men inte kommit på hur. Det som ligger i systemet ligger ju resident så att säga, och laddas inte från disk.

Anledningen är att jag skulle vilja prova ladda ett annat printer.device.


Det där printer.device't verkar lite konstigt överhuvudtaget faktisk lntype fältet är inte ens satt till 'device'.. Men det är väl inte programerat att vara flushbart helt enkelt... En lösning är att döda det i t.ex xOpa eller Scout.

Quote:
PRT ändrade jag till att ladda en annan printer-handler, som jag la in i L:, isf port-handler som det pekar till default, och det fungerar fint printa ut via denna printer-handler, gjorde också att jag kan skicka t.ex shell-output till prt: vilket jag inte lyckades med innan.


Surprised

_________________
Adam Waldenberg
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 07, 2004 - 07:38
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Tackar för tipset. Skall prova lite fler olika varianter.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Andreas K
Post subject:   PostPosted: Jun 16, 2004 - 08:04
Journeyman
Journeyman


Joined: Mar 14, 2004
Posts: 30

Har inte testat men går det att köra sk. .adf filer ? har några skivor med sådana på tex. "amiga classic games" osv.? lr finns det någon uppacknings prog ? (lite dåligt insatt i detta Embarassed )
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 16, 2004 - 09:28
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej AndreasK

Jo, xadmaster skall klara .adf också om jag inte missuppfattat. Har inte provat med just det formatet själv.

Edit:

Sagt och gjort, provade just med en adf-image, fungerade direkt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ChaoZer
Post subject:   PostPosted: Jun 17, 2004 - 21:51
Newbie


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 15

ADF är inget "format" ... Det är en ren opcackad imagefil så går att montera med/i vilken image-mounter som helst.

_________________
Adam Waldenberg
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 18, 2004 - 06:55
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Ok, inget format... Wink

I vilketfallsomhelst så fungerar sådana fint montera och använda enligt ovan.

Hmm... om man gör en disk-image med dms, så blir filstorleken lika med storleken på disken. Men att sedan försöka packa den filen med t.ex lha ger ingen nämnbar minskad filstorlek. Lite skumt tycker jag.

Att packa de enskilda filerna i sig själv ger dock minskad filstorlek.

Hur fungerar Teac diskettstationen förresten ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo