www.pegasos.org :: View topic - När kan jag skrota min wintel
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
d.olen
Post subject: När kan jag skrota min wintel  PostPosted: Jun 20, 2004 - 10:52
Journeyman
Journeyman


Joined: Jun 20, 2004
Posts: 42
Location: Munkedal
Lade undan min A4000 för ett par år sedan och har sen dess pustat med windows. Jag har aldrig fattat tycke för min PC och har planer på att testa pegasus/morphOS (en gång amigafrälst...)
Det som gnager mig är att jag då måste ha 2 datorer iom bankärenden och backup till min Palm som jag använder flitigt.
Eller har jag fel? Nån som vet om palmdesktop finns till linux?
Utvecklas Ibrowse fortfarande? (jag köpte det en gång i tiden)
Och den slutliga frågan jag inte lyckats få svar på.....Går det att köra morphOS på min A4000/ppc eller inte?

_________________
Amigaföredetting
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Jun 20, 2004 - 10:57
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
på en pegasos kan du juh köra linux om inte annat.. Morphos är under utveckling och det saknar saker som en riktigt bra webbläsare som Mozilla eller Opera. Angående palm-desktop så fungerar det bra med linux och evolution.

Och det ska väl gå att köra morphos iaf v0.4 på en A4000ppc tror jag..
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 20, 2004 - 11:38
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Vad du kommer att uppskatta med MorphOS (om du känner som jag) är kvickheten och responsiviteten i os:et. Samt att det känns modernare iom skin-upplägget och förbättringar i MUI, och det nya Ambient mm.

Att du också kan köra binärfiler för AmigaOS för Amiga Classic (i alla former) är också ett stort plus.

Ang bankärenden, så använder jag själv Postgirot Bank och också Nordea Bank utan några som helst problem i Ibrowse och i MorphOS (fungerar också bra med Classic Amigan). Men jag har då registrerad Miami DeLuxe (med tillhörande ssl.library) samt registrerad Ibrowse. Det enda funktionen jag inte kan göra med denna uppsättningen och då med Postgirot Bank är att printa ut den dagliga eredovisningen, vilket beror på att för att kunna nyttja denna funktionen man behöver ladda ner och installera en särskild skrivar-printerrutin som enbart finns för Windows och Internet Explorer, och inte går köra i något annat system. OBS: Man kan ju då givetvis fortfarande printa en skärmdump istället om man vill och om man kör något annat system än just Windows med Internet Explorer.

Ang Palm, så måste det finnas något sätt att kunna accessa en sådan ifrån MorphOS, tycker det vore väldigt knepigt om det inte går. Har ingen sådan själv.

MorphOS finns för AmigaPPC (Aminet), men ger nog inte rättvisa till hur MorphOS är på en Pegasos.

I övrigt håller jag med lisardman Smile

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Jun 20, 2004 - 17:13
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Föreningssparbanken fungerar ej tillfredsställande
i IBrowse. Att logga in och kolla saldot fungerar
utan problem, men de räliga javamenyerna fungerar
inte alls så du kan inte betala några räkningar eller
göra några andra transaktioner.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 20, 2004 - 18:26
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Jag sökte lite på Palm och hittade en hel del om det, här kommer lite länkar.

Infotext Palmtop Power

Mjukvara.

PDALink

PalmPilot hotsynk

PalmFTP

PalmLink

Finns säkert mer Smile

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jun 20, 2004 - 20:36
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Funkar fint att köra både Palm och PocketPC i GNU/Linux. För palmen kan du köra tex JPilot, http://jpilot.org/. Finns även inbyggt stöd för Palm i KDE.
Själv har jag SEB och det funkar perfekt i Mozilla med IBM's JRE.

Själv skrotade jag min win för 6 år sedan.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Jun 21, 2004 - 08:27
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Här blir det ingen skrotning! Jag ser PCn med windows som en spelmodul till Pegasosen, som har lite extra funktioner som att man kan kolla film och greja med det mesta. Så länge jag har Pegasosen som huvuddator så är det helt ok att sitta med en windows-dator vid sidan om.

Som jag brukar säga, Windows är ju inte dåligt precis, bara inte lika bra som MorphOS (det finns det iofs inget som är än så länge) Twisted Evil

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Develin
Post subject:   PostPosted: Jun 21, 2004 - 09:30
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 169
Location: Karlstad
@ironfist

Jodå FSB går visst att använda med IBrowse, jag använder enbart detta själv så jag vet Smile
Grejjen är att det finns en snabbmeny du kan nyttja när inte java-menyerna funkar.
Sen tror jag man kan ställa in det gamla utseendet på layouten om man så skulle vilja (om de inte har tagit bort detta nu då).

_________________
Mvh
Stefan Blixth, OnyxSoft
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
kamelryttarn
Post subject:   PostPosted: Jun 23, 2004 - 05:10
Member
Member


Joined: Jan 29, 2004
Posts: 84
Location: Jönköping
@ d.olen

Du får gärna köpa min Peg2. Det är en 1GHz G4 med 512MB Kingston-minne och 9GB Quantum-HDD. Det saknas CD-läsare i den (den som sitter i nu är lånad) och om du vill köra MorpOS behövs ett annat grafikkort. Det finns bilder på bygget under projektloggarna på www.nordichardware.se som du kan titta lite på. Lägg gärna ett bud på den, men inga skambud tack.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo