www.pegasos.org :: View topic - dpms och x.org (GentooPPC)
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
Trizt
Post subject: dpms och x.org (GentooPPC)  PostPosted: Jun 22, 2004 - 14:32
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Har fått riktigt problem med x.org, skärmen blir svart efter ett kort tags inaktivitet (har inte någon skärmsläckare installerad eller så), har kontrollerat mina inställningar för x.org, men dpms är inte påslagen och 'xset -dpms' och 'xset s off' hjälper inte heller.

Fattar inte varför man skulle köra dpms som default, det är inte så många som har gamla monokroma monitorer längre...

Nån som har nån uppfattning vad som gör att x.org kör med dpms, medans xfree86 inte gjorde det?
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jun 22, 2004 - 14:48
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Anledningen till att det är på som default är för att spara ström, för mig är det på som default även i xfree. Jag är inte helt säker på om detta problem har med DPMS att göra dock. Jag har haft samma problem och det verkar snarare vara en bugg i Radeon drivrutinen, men är inte helt säker (är ju inte helt enkelt att debugga). Det har även hänt att hela datorn har låst sig. Jag kör med nya pegasos-dev-sources-2.6.6-r1 som innehåller en buggfix för USB-kontrollern som visst kunde orsaka såna här problem med xfree enligt Sven Luther, jag hoppas att det även fixas med xorg nu.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Jun 22, 2004 - 17:52
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Såg när jag tittade igenom exemple settingen för x.org. att den har en hel del extra settings för bland annat dpms och screenblanker, vilket inte xfree har.

Har satt alla "time outs" till 0 och nu så slipper jag det så störande svartningen av skärmen, eftersom detta då inte vart dpms, så var det inte så konstingt att "xset -dpms" inte fungerade.
Kör fortfarande med den vanliga 2.6.6, har annars inte upplevt några problem, har ifs inte lekt med USB än så länge...
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jun 22, 2004 - 17:56
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Lät på Sven som om det även kunde påverka om man inte använde USB.

Vilka options la du till för att bli av med det?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo