www.pegasos.org :: View topic - Pegasos & PowerPC
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
gunne
Post subject: Pegasos & PowerPC  PostPosted: Oct 29, 2004 - 20:23
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hejsan

Jag tänkte passa på att skriva lite, när jag har tid, och också på så sätt göra lite reklam för Pegasos-datorn.

Denna utmärkta och kraftfulla PowerPC-plattformen, som erbjuder så mycket för användaren i de olika miljöer som följer med den.

Att jag gör det är att jag tror det råder en okunskap om vad egentligen PowerPC är och då specifikt vad Pegasos-plattformen erbjuder.

Tycker många att det är bra att jag eller någon annan postar typ liknande artiklar som denna, så säg till så blir det nog oftare.

Pegasos är hårdvara i MicroATX formfaktor, levereras med Motorola/Freescale PowerPC G4 processor.

Vad Pegasos erbjuder i relationen 'Pris - prestanda' ligger värdet väldigt högt.

Pegasos är den första öppna PowerPC baserade plattformen som finns på marknaden.

Operativsystem som supportar hårdvaran fullt ut idag är t.ex, Debian Linux, Gentoo linux, Yellow Dog Linux (fom version 4), CruxPPC.

Dessutom levereras Pegasos med MorphOS operativsystem, ett lättvikts och mycket snabbt, responsivt operativsystem.

Pegasos-plattformen är också en licensierad hårdvaruplattform av MySQL.

Sony International uppger t.ex i sin Case Studie att man sparar in så mycket som 91% av kostnader genom att använda Pegasos-plattformen tillsammans med MySQL.

Vilket du kan läsa i denna Case Studie;

http://www.mysql.com/it-resources/case-studies/mysql-sony-casestudy.pdf

På sidan fyra i det dokumentet kan du se att det står att läsa att det är en Pegasos-maskin man här använder.

Pegasos används också internt inom MySQL AB.

Och ett antal utvecklarmaskiner, supportade av Freescale Semiconductor har gått ut till MySQL-utvecklare, vilket undertecknad har administrerat.

Pegasos-system är också kostnadseffektiva, iom att PowerPC CPU används, där strömförbrukning är så liten som 10watt.

Freescale Semiconductor använder idag Pegasos-system internt, och man har också startat ett utvecklarprogram där Pegasos-plattformen används. Utvecklarprogrammet har som syfte att integrera och utveckla användandet av AltiVec instruktioner inom Linux-plattformen.

Utvecklingsprogrammet har också som syfte att utveckla integrerade systemlösningar där plattformen används.

Med anledning av ovan demonstreras Pegasos-plattformen i alla av Freescale anordnade Smart Network Developer Forum. Och även seminarium kring användande av PowerPC och AltiVec anordnas på dessa forum, och där då pegasos-plattformen används.

Ett tillfälle var t.ex i Austin i texas, USA, där Embedded Connectivity Summit hölls.

Länk; http://www.freescale.com/

Genesi som är tillverkare av Pegasos-plattformen var här Gold-sponsor, vilket du kan se här;

http://www.genesi.lu/press.php?date=20041004

Veckan före det hölls SNDF i Frankfurt, Europa.

Nästa tillfälle kommer vara IC China,

Jag har också låtit olika folk som arbetar med olika varianter av kompileringsmiljöer och server-system, prova en Pegasos-dator, och intryck de ger mig är att när det t.ex gäller att kompilera saker så känns Pegasos mycket snabb och pigg. Och då är att betänka att det t.ex ännu inte som default är inbyggt AltiVec-support i Linux-kärna eller i Linux-systemet som sådant överlag, så att här finns mer att få ut av vad systemet erbjuder.

Artikel 1

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Oct 30, 2004 - 05:23
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
I Gentoo så har Pegasos-dev-sources (kernel för pegasos) altivec support vad från början.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 30, 2004 - 07:06
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej trizt:

Ok, det är ju bra. Hur är det t.ex i andra linux-distributioner för LinuxPPC.

Vad jag tänker på är väl kernel-sources som finns ifrån kernel.org, det finns kanske delvis där också ?

http://www.kernel.org/mirrors/countries/html/SE.html

Jag har dock fått uppfattningen att det inte är så, eller att det kan förbättras efter vad jag läst och förstått. Men har jag fel så rättar jag mig.

Sedan om det finns i kompileringsmiljöer också, t.ex i GCC ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Oct 30, 2004 - 07:19
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Vanilla kernel (såser från kernel.org utan patchar) inkluderar altivec support, är inte säker på ifall altivec är automatiskt vad eller inte, men den finns där iaf.

Distrubitioner kan ju välja att lämna denna option ovald, men altivec supporten i kernel gör ingen skada för en maskin som saknar altivec, typ G3 eller tidigare PPC, så jag antar att de flesta har valt o ha den på, eftersom det ger liten vinst för dom med G4+ utan att någon anna lider av det.

Jo, sen så kan man ju kompilera applicationer med altivec stöd också (inte säker på ifall dessa skulle fungera i en CPU utan altivec, så det är möjligt att flesta har valt o kompilera utan på samma sätt som flexta x86 distron är kompilerade för i386 även ifall nästan ingen kör på nått äldre än i586).

Man får ju givet vis mest ut ifall både kernel och applicationer har kompilerats med altivec stöd... och som med allt inom linux, det går ju att förbättra, det är liksom därför det kommer nya versioner hela tiden Razz

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 30, 2004 - 08:55
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Trizt:

Jo, det är ju just det som utvecklingsprogrammet som Freescale startat för Linux och med Pegasos som utvecklingsplattform har som syfte, bl.a att i Linux kunna nyttja än bättre vad PowerPC erbjuder.

Därav att det går ut en massa Pegasos-maskiner bl.a till Linux-utvecklare.

Jag tror som sagt det råder en stor okunskap om vad PowerPC-arkitekturen egentligen är.

Och IBM's resp Freescale CPU'er skall vara instruktionskompatibla vad jag förstår, finns något avtal.

Verkar också som att det kanske går att köra AIX på Pegasos och PowerPC.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Oct 30, 2004 - 09:07
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Vad har AltiVec-support i kerneln att göra med hastigheten på kompileringar?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 30, 2004 - 12:39
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej David

Vet ej om frågan du ställer var avsedd till mig ?

Men, i vilket fall somhelst, så tror jag kanske att du själv vet mer om frågan du ställer än vad jag gör, eftersom jag vet att du håller på en del med AltiVec-instruktioner. Smile

Jag sökte igenom Freescale web lite, och kring lite dokumentation om samband mellan olika funktionaliteter i systemet, och skulle vilja passa på klippa in denna texten, som talar om prestanda-förbättringar i TCP/IP protokoll-stacken.

-------------------------------

AltiVec® technology, a single instruction multiple data (SIMD) extension to Motorola's family of PowerPC® MPC74xx processors containing PowerPC cores, provides parallel and bulk data processing capability to the existing RISC core. The rich instruction set and wide cache memory interface can speed data processing and data movement.

This video demonstrates AltiVec technology's performance enhancement in the TCP/IP protocol stack. Using the MPC745x processor and Linux® operating system, the demo shows that the processing of TCP and UDP network traffic can be sped up by either increased throughput or reduced CPU cycles. Linking with the AltiVec library functions in the Linux kernel is the only major modification to the kernel that allows a performance enhancement of up to 170 percent.

-------------------------------

Där finns också en video där en person demonstrerar och beskriver lite.

Länk till sidan med videon

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Oct 30, 2004 - 12:49
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Gunne:

Vad Pegasos erbjuder i relationen 'Pris - prestanda' ligger värdet väldigt högt.

Vad betyder detta? Menar du att värdet på hårdvaran (5700+ kr) är högt eller hur menar du?
Källhänvisning?


Pegasos-system är också kostnadseffektiva, iom att PowerPC CPU används, där strömförbrukning
är så liten som 10watt.


10W tycker jag låter mycket bland dagens lågenergi CPU:er. Transmetas Crusoe x86 CPUer drar
så lite som 6.5 W (vid 1 GHz) inklusive nordbryggans konsumtion.


Nu vet jag redan vad detta handlar om, men Gunne, du ska vara beredd på denna typ av frågor
när du börjar skriva artiklarna. Folk är kritiska och kommer ställa kritiska frågor.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 30, 2004 - 20:20
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej ironfist:

Jo, det är alltid bra med kritiska frågor, det är liksom lite det som är meningen också, och att det skall bli lite diskussioner och så.

Vad jag ville göra är ju dock att lyfta fram lite info om PowerPC-processorn och Pegasos-plattformen.

Vad innebär relationen Pris - prestanda ?

Det kan ju givetvis vara subjektivt, och det kan också vara beroende av vad man relaterar till.

Här tänker jag dock lite på vad en del kunder säger, och när man då relaterar till vad man använder sig av i övrigt i jämförelse. Jag tycker också jag tog upp lite i den första texten jag skrev.

Så det är vad som får fungera som källhänvisning.

Jag skulle tycka det vore väldigt intressant om t.ex de mer sofistikerade datormagazinen som finns tog upp och skrev lite mer på ett seriöst vis om vad som händer ikring PowerPC-plattformar. Mycket är alltför fokuserat på x86 teknologin i mitt tycke. Processortillverkarna gör ju satsningar, och både IBM och Freescale t.ex fokuserar ganska starkt på att ta till sig t.ex linux-lösningar.

Freescale har ju som sagt nu också satsat en del i Pegasos-plattformen, vilket är roligt.

Transmeta som du nämner är också utan tvekan en ganska så ny och intressant processor.

Och processortillverkarna jobbar för att i konkurrensen förbättra och utveckla sina processorer, och det är intressant att jämföra. Men det är också likaså svårt att göra generella jämförelser, eftersom många komponenter ingår i den totala datormiljön.

Men tillbaka till PowerPC. Smile

Här kan du också läsa mer om AltiVec-teknologin; www.altivec.org

Kan också tipsa om denna tråden på PPCZone

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
FredrikA
Post subject:   PostPosted: Oct 31, 2004 - 02:23
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 44

Altivec stöd i kärnan; är bra då fler än ett program tänkt utnyttja altivec,
Efter som ipreemptiva system inte kan avgöra exakt när ett kontext byte kommer ske, så går det helt enkelt inte spara sina register på "userlevel" basis. det är där altivec stödet kommer in.
Altivec kan fungera utmärkt för ett program åtgången om kärnan inte har stöd för alltivec (dock måste vector biten vara påslagen i MSR; men det är den som standard har jag för mig.)
Så själva "kärn" stödet isig accelererar inget, men däremot gör det- det fullt möjligt att köra flera program som utnyttjar altivec samtidigt.

Däremot vad det gäller pris/prestanda biten; så hoppas jag på att pegasosen sjunker ipris.
Har man inte tänkt köra MorphOS; eller utveckla något eget PPC system, så är priset iöverkant tycker jag.
Däremot är det inte konstigt då pegasosen tillverkas ibetydligt mindre serier än andra PPC system.
Att den inte kan konkurrera med Apples maskiner är ganska självklart; ioch med apple designar det mesta av sin hårdvara själv (chip på moderkortet alltså)
Och dessutom tillverkar en enorm volym av dessa.
Däremot tycker jag Pegasosen har en betydligt högre "imponans" faktor än vad något annat system har.

Det är mina (privata) åsikter.
Tilläggas bör; att jag övervägde en längre stund om jag skulle posta hela meddelandet eller inte,
Men jag övervägde tillslut att jag skulle säga som jag tycker.

Och som jag redan sagt ett flertal gånger detta är _mina_ privata åsikter, jag uppmanar alla att forma sin egen uppfattning.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Oct 31, 2004 - 06:18
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Gunne:
Du kan ju inte använda kunder som källor..

Dessutom.. Du skriver och säger alltid "pris-prestanda" när du talar om Pegasos.
Men hur gör du när en nybörjare bara svarar "Va? Vad betyder detta?".

Orden Pris-prestanda skulle jag aldrig förstå om jag vore nybörjare. Det är av största
vikt när du talar med folk - potentiella köpare - att du också använder ett språk
som är enkelt att förstå.

Det är bättre att skriva:
När man köper en Pegasos får man väldigt mycket för pengarna. Tänk på att processorn ingår och
att PowerPC CPU:n... <bla bla bla>.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 31, 2004 - 10:04
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hejsan

FredrikA:

Kul att du tar upp fler saker kring vad AltiVec kan innebära, och hur det kan nyttjas.

Och givetvis skall du skriva vad du tycker, det är ju liksom det som är meningen.

Jag vet också att Freescale kört en del tester internt, och att man då också gjort det på en Pegasos-maskin. Kanske blir detta tillgängligt publikt, vi får se.

Och ironfist, FredrikA:

Pris - prestanda - högt/lågt värde.

Det är ju kul att jag kommit på något nytt Smile

Och att skriva om vad kunder säger, det görs överallt och av alla. Det är tillåtet att som försäljare eller tillverkare, eller vem man nu är, att vara stolt över när en kund talar om att man är nöjd med en produkt man köpt eller investerat i.

Här är kanske ett exempel ?

IBM

IBM talar här, på sin websida, om att man tecknat avtal med Singapore Airlines. Naturligtvis skall man göra det, eftersom det är andra av deras kunder som är glada över att kunna läsa detta, liksom det också kan finnas andra, som inte är kunder till IBM, som tycker det är intressant och är glada att kunna läsa detta.

Här är flera stycken.

IBM igen

Ett problem (om man så vill) som då är med Pegasos-plattformen är att det är en ganska så ny hårdvaru-plattform, och ännu finns inget sådant avtal med Singapore Airlines att skriva om. Däremot finns det redan exempel att skriva och tala om vad gäller Pegasos.

Och jag vet inte om ni läste Case Studie dokumentet ifrån Sony jag refererade till ovan. I det står t.ex att läsa;

-------------------------------------------------------------

#1 Reducing database licensing costs by over 90%

#2 Cutting systems downtime by 60%

#3 Lowering hardware expenditure by 70%

#4 Reducing administration engineering and support costs by 50%

-------------------------------------------------------------

Läs speciellt raden #3 ett par gånger Smile

Allt ovan på en Pegasos II G4 !

Studerar ni också MySQL websida, så kan ni också där läsa att Pegasos II är en certifierad hårdvarupartner.

Och FredrikA, Apple t.ex finns inte med.

För att nu försöka vidareutveckla detta, så är faktum det att det är mycket svårt för en ny och ännu inte sedan tidigare välkänd produkt att synas i nyhetsflödet. Apple, även om den inte är ny, lider också av det. Det finns nästan ingenstans där det går att läsa om Apple. Transmeta som ironfist nämner ovan, lider också av detta. Men om man istället kikar på t.ex processortillverkaren Intel, så räcker det att de säger knappnålshuvud, för att alla världens journalister skall rusa till sina resp tidningsredaktioner och slå upp en stor rubrik på första sidan. Detta av den anledningen att de tror att detta då är någonting som många vill läsa, och de vill vara först i att ha det synas på första sidan.

Det finns också journalister som vågar ta steget att lyfta fram nya intressanta produkter, som t.ex den amerikanska journalisten John C. Dvorak. Han kan göra detta, eftersom han med sitt eget namn är såpass omtalad och välkänd, och många läser vad just han skriver av just den anledningen att han ofta skriver om och tar upp sådana nya, tidigare för många, lite okända produkter.

Min fråga är då, var finns den svenska motsvarigheten till John C Dvorak ?

Sista saken, till FredrikA. Du får gärna referera med en länk till var du refererar med priset på Apple, så kanske vi kan diskutera lite djupare.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
22 Post subject:   PostPosted: Oct 31, 2004 - 12:36
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Gunne:
Vad jag menade med att du inte kan använda kunder som källor är alltså
att du kan ju inte bara säga att "flera kunder har frågat efter just PowerPC"
utan du måste utveckla det. Visst har du rätt i att man kan tala om stora
företag som valt Pegasos. Men då är det med en ordentlig källhänvisning.
"Flera kunder.." är ingen trovärdig källa.


Pris - prestanda - högt/lågt värde.

Detta säger fortfarande absolut ingenting för en nybörjare!
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 31, 2004 - 18:14
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej ironfist

Detta blir mitt sista inlägg här för nu.

Det är kul att du tar upp saker till diskussion, och det finns alltid utrymme till förbättringar.

Men här känner jag mig lite granna konfunderad, eftersom jag inte tycker jag uttryckt mig riktigt så slarvigt.

Och det är också helt riktigt att man kan framföra egenskaper olika i olika sammanhang, det är jag helt med på.

Till detta med Pris - Prestanda - Värde, skulle jag, eftersom det inte enbart är jag som tar upp dessa faktorer, vilja citera Paul Grimme, Senior Vice President and General Manager of the Transportation & Standard Products Group at Freescale Semiconductor, Inc.

Jag markerar med fet stil.

-------------------------------------------
"As a member of our Smart Networks Alliance Program, Genesi is a key enabler of Linux development on the PowerPC architecture. We want to encourage developers and designers to leverage the PowerPC architecture for their Linux and other PowerPC-based operating systems and applications, as this architecture can provide both performance and cost benefits for system designs and designers," said Paul Grimme, Senior Vice President and General Manager of the Transportation & Standard Products Group at Freescale Semiconductor, Inc."
-------------------------------------------

Och för att då försöka vidareutveckla igen.

Det vart en skribent här på forumet som skrev i ett svar till mig att han investerar i plattformen. Om han som skrev detta läser detta, så kan det vara intressant höra om jag uppfattar rätt. Eftersom jag känner det som att personen/kunden då lägger ett större värde i de pengar och i produkten han/hon investerar i än om han eller hon enbart köpt för konsumtion.

Och så uppfattar jag många, inkl dig själv, att man investerar i Pegasos och lägger ett stort värde i när man gör det, och vilket jag i min roll i att vara återförsäljare av plattformen uppskattar och värdesätter.

Det är mycket roligt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
FredrikA
Post subject:   PostPosted: Oct 31, 2004 - 20:16
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 44

Vad det gäller pris/prestanda, så är det för mig ingen ny term.
(Och inte speciellt svår att förstå heller; så jag tror inte någon närmare förklaring behövs angånde termen)

Däremot är termen lite luddig, då olika personer har olika uppfattning om vad pris/prestanda innebär.

vad det gäller länk till apple, www.apple.se/store

Om vi tar ett exempel, för drygt 5000 får man ett pegasos II kort och en G4, lägg nu till case (ca 1,000kr) ; minne 256Mb (ca 1.200kr), hårddisk 40GB (ca 1,000), cdrom/cd-rw (ca 1,000kr), grafikkort (ca 1,000kr)
(nu räknar jag ganska lågt ändå här.)
Lägger vi ihop detta; 5000+1000+1200+1000+1000+1000 = 10200 kr

För ca 8000kr får man en eMac ; 1.25Ghz G4 och iövrigt samma komponenter; Men man får även en 17" CRT skärm i samma pris.

Jag tycker inte det är svårt att se att pris/prestanda värdet är högre på eMac:en i detta fall, däremot förstår jag varför pegasosen blir dyrare.
---
Vad det gäller MySQL; så är det korrekt att apple inte är med ipartner programmet; däremot betyder det inte att det inte finns några SQL lösningar för Mac(OSX).
Dessutom har MySQL och Apple Sverige seminarer ganska ofta ihop, så även om dom inte är officiella partner så har dom visst partnerskap iallafall.
---
Vad det gäller John Dovrak, så skulle iallafall inte jag använda honom som referens (även om man kanske skulle vilja idettafall)
Han är ökänd i datorvärlden för att vara en kontroversiell journalist; Det han säger har nödvändigtvis absolut ingen sanning, utan snarare ett "impact" värde; Söker du runt lite på google så kommer du ganska snart att märka vad han egentligen har för "expert värde".
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo