www.pegasos.org :: View topic - Pegasos & PowerPC
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
dholm
Post subject:   PostPosted: Oct 31, 2004 - 20:32
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM (995:-)
Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB 64MX64,Non-ECC,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3) (865:-)
LG CD-brännare IDE 52x/32x/52x Intern Bulk (395:-)
Q-Tec Midi Tower ATX 6024MD, Svart Pro Line, 350W Nätagg (495:-)
Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB AGP, ATI 9200SE, TV-Out, Lite-Retail (460:-)
Lägger vi ihop detta; 5000+460+495+395+865+995 = 8210:- och då har vi dubbelt så mycket ram och 5ggr så stor hårddisk jämfört med dina beräkningar...
Källa, komplett.se

Quote:
(nu räknar jag ganska lågt ändå här.)

Du har dålig priskoll mannen.


Dessutom är dual-CPU uppgradering på väg, finns det till eMac?

eMac går bra att jämföra med för vissa typer av applikationer men hur gör man tex om 6st ska in i ett rack?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
FredrikA
Post subject:   PostPosted: Oct 31, 2004 - 23:14
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 44

dholm wrote:
Western Digital Caviar 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM (995:-)
Kingston ValueR. PC3200 DDR-DIMM 512MB 64MX64,Non-ECC,400MHz,184-pin,CL3(3-3-3) (865:-)
LG CD-brännare IDE 52x/32x/52x Intern Bulk (395:-)
Q-Tec Midi Tower ATX 6024MD, Svart Pro Line, 350W Nätagg (495:-)
Sapphire Radeon 9200SE Atlantis 128MB AGP, ATI 9200SE, TV-Out, Lite-Retail (460:-)
Lägger vi ihop detta; 5000+460+495+395+865+995 = 8210:- och då har vi dubbelt så mycket ram och 5ggr så stor hårddisk jämfört med dina beräkningar...
Källa, komplett.se

Quote:
(nu räknar jag ganska lågt ändå här.)

Du har dålig priskoll mannen.


Dessutom är dual-CPU uppgradering på väg, finns det till eMac?

eMac går bra att jämföra med för vissa typer av applikationer men hur gör man tex om 6st ska in i ett rack?


Nej det finns alltid ställen som man kan köpa produkter billigare på, dock har du valt andra varianter på komponenterna, och grafikkortet var ett fullt 9200 inget SE, men iövrigt ok, vi säger detta pris iallafall, idettafallet skiljer det 85kr till pegasosens fördel, men som redan sagts detta inkluderar ingen monitor; CD brännaren var även DVD spelare i macen, ej mus, tangentbord; vilket eMacen gör.
Men visst den har lite större hårddisk, dubbelt så mycket ram,
men kollar du opartiskt på system specifikationen är det inte all för svårt att se att tekniskt är eMacen billigare.

Vad det gäller rack modell, så är ju uppenbarligen emacen inget bra alternativ; det går visserligen köpa andra case till macar med om man vill ha, jag har dock inte undersökt möjligheten med just den här datorn, så det låter jag vara osagt.

Dual-CPU finns redan som uppgradering (och har gjort sedan flera årtillbaka) via powerlogix tex. (www.powerlogix.com)
Men om det är prisvärt låter jag också vara osagt, när det gäller dual CPUs så är det extremt viktigt med en snabb frontside bus; och framförallt om man tänker använda altivec; som redan på en processor utan problem gör av med allt utrymme även på en G5:an med 1Ghz fsb.
Och återigen detta är en merkostnad; det gör inte produkten billigare på någotsätt.

Och nej jag inte på något sätt betalt för att marknadsföra mac:en eller "smutskasta" pegasosen.
Som jag sa tidigare; det är vad jag själv tycker.
Vill man köra MorphOS är Pegasosen det enda prisvärda alternativet.
Men för övrigt tycker _jag_ man kan komma undan både billigare och bättre med en mac.
(Förövrigt kanske jag borde räknat med OS kostnaden i mac priset med; det inkluderar ju naturligtvis MacOS X 10.3 (värde ca 1200kr); och ett antal program (som är licensierade av apple) vilka beror dock på modell av mac man köper; så värdet varierar men för emacen verkar det inte vara mycket mer än iLife som medföljer (värde ca 500kr) och .mac medlemskap (värde 1000kr)

Sedan beror det ju på precis som jag sa tidigare vad man tänkt köra, MorphOS finns ju som sagt inte till något annat än pegasos i princip.
Har man tänkt köra linux kan man få betydligt bättre hårdvara på en x86; med undantag att ända målet med att köra linux är att köra rc5 eller ogr hela dagarna.
Tänker man köra OS X så finns det heller inget alternativ till Macen
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Nov 01, 2004 - 06:27
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Till sin produktions mängd är Pegasos väldigt billig, men om man ska vara mån av sina pengar, så är det lite dyrt, tycker jag iaf. Men jag köpt mina Peggar mest för att kunna ha en "Amiga" kompatible maskin, hade ju kunnat köpa mig en snabbare Mac o kört linux på den... men då hade jag inte kunnat köra några nyare "Amiga" program på den.

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 01, 2004 - 08:23
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej FredrikA

Måste nog svara på detta också. Smile

Det är med glädje jag kan konstatera att vi, GGS-Data, kan matcha dessa priser. Vi säljer den billigaste Pegasos II G4 för, 7675:- inkl moms. Lägg därtill en CRT-monitor och vi matchar fortfarande priset på eMacen.

Sedan såg jag att det fanns en eMac för drygt 10.000:- inkl moms, den matchar vi också.

GGS-Data

Kika in på GGS-Data ovan för att läsa mer fakta om Pegasos.

Detta då om man ser till priset i termen, Pris - Prestanda - Värde.

Men som vi diskuterat ovan och som jag varit inne på, vill jag lägga in fler faktorer i denna termen.

Grafikkort till Pegasos är med 128MB DDR. Inbyggt 1Gbit ethernet, med möjlighet att uppgradera med ytterligare en GBit, har beställt detta. Formfaktorn MicroATX, ger dig smidighet i att kunna anpassa systemet för olika användningsområden, som dholm är inne på. Inbyggd SPDIF. PCI-platser (det står inte så mycket om vad Macen erbjuder här, så vill inte ge mig in på det).

Fortfarande är vi i ovan begränsade i att diskutera enbart hårdvaran + priset.

Därför vill jag fortsätta med det övriga vi också diskuterar och lägga in det i värdet.

MySQL använder Pegasos II maskiner internt, och till utveckling. Det innebär att MySQL kommer att kunna nyttja vad Pegasos erbjuder på bästa sätt, och innebär då en trygghet och en närhet.

Och jo, jag vet också att MySQL och andra databas-applikationer också finns till MacOS. Men att Pegasos är en certifierad hårdvarupartner innebär ett värde. Och du kommer snart få se Pegasos förekomma i seminarier, t.ex på ComCon i Tyskland kommer internetcaféet köras på Pegasos-maskiner om inte jag missuppfattat.

Att tillverkaren Genesi/bplan har ett så nära samarbete med processortillverkaren Freescale innebär också det ett stort värde. Och att Freescale själva använder Pegasos-maskiner internt. Det säkerställer t.ex i att man alltid kommer att kunna få maximalt värde ur själva processorn. Och Pegasos-plattformen i tidigast möjliga skede finns med i utvecklingen.

Om du t.ex kikar på denna websiten; Avalanche så kan du också se att där ligger ytterligare ett värde.

Och för att fortsätta.

Här är ytterligare ett värde; Yellow Dog

Och ej att förglömma MorphOS

I detta tycker jag också är ett värde i att räkna in att Freescale/Genesi/bplan går i fronten i att supporta Linux-utvecklare, vilket säkerställer ett nära samarbete med Linux-utvecklare.

Allt ovan tillför ett mervärde, och det är inte dåligt för att vara en liten hårdvarutillverkare.

Man talar om att vi vill vara med på hela fotbollsplanen och spela, och inte bara hålla oss till våran lilla del.

Jag vill gärna undvika att vara för aggresiv, och jag hoppas inte det uppfattas som att jag är så.

Matchen, som jag ser det, kommer ej heller att stå mellan t.ex Apple & Pegasos, eller mellan andra PPC-maskiner. Matchen kommer att föras på hela fotbollsplanen.

Till sist då angående John C Dvorak; Smile

Jag nämnde inte om honom ur något 'expert värde' och det var inte heller min avsikt att det skulle uppfattas så.

Jag läser också olika saker på internet, och det finns säkert folk som både är arga på honom, eller av andra skäl ogillar honom, eller ser honom som en pajas. Oavsett detta, är faktum att han är populär, och medverkar i TV-shower och är efterfrågad och att han har skaffat sig ett namn, och att många läser och hör (och vill läsa och höra) vad han har att komma upp med. Och han tar ofta upp saker, som 'rör om i grytan'

Därav min fråga att jag undrade vart den svenska motsvarigheten till honom finns. Smile

Det står inte i någon slags motsats till att seriösa datormagazin skriver och ur ett seriöst perspektiv belyser vad som pågår på hela fotbollsplanen.

Ursäktar ev stavfel ovan, ihopskrivit med lite tidspress.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
FredrikA
Post subject:   PostPosted: Nov 01, 2004 - 09:34
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 44

Ok, gunne, jag måste väl säga att det "paket" pris du nämnde ovan inte är så tokigt (och som Trizt (och även du själv iföregånde inlägg) sade; med tanke på dom små serier och hur relativt litet bplan är så är det inte så farligt; jag har delvis ändrat uppfattning, vad det gäller hårdvarudelen)

Däremot ser jag inte hur MySQL relationen är relevant till en slutanvändare; det är en sak om det rör sig om servrar.

Och vad det gäller relationen till Freescale skulle jag vilja påstå att apples relation är ändå närmare både vad det rör sig Freescale (Motorola) och IBM, med tanke på att Apple är den grundläggande faktorn till att PowerPC:n finns överhuvudtaget och att den är designad som den är.

Och nej jag uppfattar inte dig som aggressiv (och hoppas du inte gör det med mig heller); Jag som jag sagt itidigare poster säger bara mina åsikter, och som jag också sagt jag uppmuntrar alla att forma sina egna.

Vad det gäller John C Dvorak; så uppfattade jag det mer som om du refererade till honom som han hadde något extra stort referensvärde; vilket jag inte tycker.
Däremot har du helt korrekt; han är stor inom tidningsbranchen; och detta tillstordel av att han är kontroversiell.
Vad det gäller en svensk motsvarighet finns det faktiskt; Dock kommer jag inte håg hans namn; och vet heller inte om han är aktiv längre, men jag har för mig om att han skrev en kolumn i "PC Datorn". Jag skulle tro att John Dvorak var hans stora idol.

Sedan förstår jag även dig att pegasosen är en stordel av din verksamhet, och önskar bara alla lycka med den även iframtiden.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 01, 2004 - 12:06
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
FredrikA:

Tack ! Smile

Och bara kort här.

Jag tycker nog att alla relationer är ett värde för användaren.

Skulle också vilja länka dig till denna pdf; PowerPC-solutions

Även där kan du se att Genesi Pegasos finns med. Bläddra till sidan 46, om du har bråttom.

Kontakta mig gärna om du önskar mer info.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 02, 2004 - 14:44
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

För att försöka förtydliga lite ang detta med värdet.

Så tycker jag det ligger ett värde i när kod kompileras och exekveras optimalt på plattformen man kör, om man är server-sysadmin eller vem man nu är.

Ang MorphOS så är det, det absolut kvickaste och mest responsiva operativsystemet jag använt någon gång, och också tror att jag kommer få uppleva. Det verklifierar hur något är som sker direkt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Nov 02, 2004 - 15:14
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Quote:
Så tycker jag det ligger ett värde i när kod kompileras och exekveras optimalt på plattformen man kör, om man är server-sysadmin eller vem man nu är.

Varför rekommenderar du Debian då? Vill du sänka värdet på produkten och isf varför?

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2004 - 00:23
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
dholm:

He he Smile

Hmm... tja... vad vill du att jag skall svara på det där ?

Jo, jag vet mycket väl att Gentoo är en utmärkt Linux-distribution. Därför vill jag klippa in text direkt ifrån GGS-Data hemsida.

---------------------------------------

Gentoo Linux, har en speciell smak av Linux i att det kan bli speciellt optimerat och anpassat för just din applikation eller dina behov. Extrem prestanda, konfigurerbarhet och en 'på topp' användar och utvecklar-community är kännetecken i Gentoo.

Gentoo supportar Pegasos fullt idag.

---------------------------------------

Däremot är det också så, att de olika linux-distributionerna som finns också skiljer sig åt på andra sätt. Sedan försöker jag också sträva till att uppfatta i varje enskilt fall, så någon generell rekommendation finns ej från min sida.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2004 - 03:55
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
men frågan är vilken man ska rekomendera. Debian är inte något för en direkt nybörjare inte gentoo heller direkt för att få en smidigare installation så skulle jag rekomendera att se till att grabbarna i ubuntulinux fixxar sin kernel så den stöder pegasos. Den linux disten så slapp man komfigurera min hårdvara iaf på x86. Ubuntu finns för PPC och de bygger på debian. Personligen gillar jag gentoo för jag har inget emot att kompilera paketen och jag gillar rc-update den är mycket bra för att lägga till tjänster och ta bort dessa vid start av datorn.

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2004 - 06:19
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Yellow Dog Linux är nog den bästa att rekommendera till nybörjare. De erbjuder ju supportpaket tex.

BTW, Gentoo-BINHOST för ppc kommer att finnas från och med att 2004.3 släpps (15:e November).

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2004 - 08:59
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej igen

Vill skriva lite mer om detta och att jag med GGS-Data inte vill ge någon speciell rekommendation. Det är väldigt viktigt och för GGS-Data ligger det så att säga i policyn att inte göra det.

Däremot är det på det sättet att jag valt att GGS-Data lämnar med Debian Sarge nätinstallationscd i samband med försäljning av Pegasos-kort eller Pegasos-dator, och oavsett vilket operativsystem som är installerat på datorn som säljs. Anledningen till det är att det ligger ett värde i produkten att också inkludera en Linux-installationscd utöver MorphOS installations-CD som också medföljer naturligtvis.

Ev funderar jag på att ändra här och istället låta Yellow Dog 4 installationscd'n ingå. Eller om ubuntulinux kommer ut så kanske den blir lämpligare.

En sak som är att betänka i detta sammanhanget, är vad det gäller efterföljande support. För en som tidigare är helt obekant med Linux är troligtvis Yellow Dog Linux 4 det enklaste att 'komma igång' med. Däremot är Yellow Dog ganska så obekant för många, detta beroende av att det enbart är en PPC-distribution. Debian är väldigt spridd och mycket vanligt förekommande och finns till i stort sett alla förekommande plattformar som finns att få itag på, och har därför iom det ett stort värde.

Gentoo Linux är än så länge en ganska så ny distribution, och iom sin karaktär, så har den snabbt blivit ganska så populär som jag förstår, och speciellt hos lite mer avancerade användare.

Man kanske kan få lite mer belysning på Gentoo här på Pegasos.org på något sätt ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
takemehomegrandma
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2004 - 09:11
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 23, 2003
Posts: 45

FredrikA wrote:
Om vi tar ett exempel, för drygt 5000 får man ett pegasos II kort och en G4, lägg nu till case (ca 1,000kr) ; minne 256Mb (ca 1.200kr), hårddisk 40GB (ca 1,000), cdrom/cd-rw (ca 1,000kr), grafikkort (ca 1,000kr)
(nu räknar jag ganska lågt ändå här.)
Lägger vi ihop detta; 5000+1000+1200+1000+1000+1000 = 10200 kr

För ca 8000kr får man en eMac ; 1.25Ghz G4 och iövrigt samma komponenter; Men man får även en 17" CRT skärm i samma pris.


OK, jag skall nu göra ett försök att plocka ihop den billigaste Peggen för att matcha den billigaste Macen. Jag söker mig ut i Europa, Vesalia säljer tex följande:

Pegasos II G3 System 1:
Pegasos II Mainboard with G3/600 Mhz,
40 GB HDD incl. 2 UDMA cables,
256 MB DDR-RAM,
Radeon 7000 with 64 MB,
DVD-ROM 16x/48x,
MicroATX case black,
Logitech Pro keyboard and optical mouse black,
MorphOS/Superbundle pre-installed

Alltså ett komplett system (utom monitor) för 639.90 EUR ~ 5800 SEK (inkl moms).

Eller med lite värre grafikkort, hårddisk och mer minne:

Pegasos II G3 System 1+:
Pegasos II Mainboard with G3/600 Mhz,
80 GB HDD incl. 2 UDMA cables,
512 MB DDR-RAM, Radeon 9200SE with 128 MB,
DVD-ROM 16x/48x,
MicroATX case black,
Logitech Pro keyboard and optical mouse black,
MorphOS/Superbundle pre-installed

Alltså ett komplett system (utom monitor) för 683.90 EUR ~ 6200 SEK (inkl moms).

Eller med 1GHz G4 (utan case, tangentbord, mus och monitor):

Pegasos II Starter Kit 2:
Pegasos II board incl. CPU module G4/1 GHz,
512 MB DDR RAM,
80 GB HDD w/ UDMA133 cable (MorphOS/Superbundle pre-installed),
Radeon 9200SE w/ 128 MB (VGA/DVI/TV-Out).
Without case, keyboard and mouse.

Alltså ett nästan komplett G4 system, men istället med dubbel storlek på både minne och HDD jämfört med ditt exempel, för 773.90 EUR ~ 7000 SEK (inkl moms)

Den billigaste 17" CRT-monitorn på datorbutiken.se kostar 1095:- inkl moms, vilket leder till följande priser:

G3 system 1 inkl skärm: ~5800+1100=6900 kr.
G3 system 2 inkl skärm: ~6200+1100=7300 kr.
G4 "system" inkl skärm: ~7000+1100=8100 kr, + chassi, tangentbord och mus (V-30 Micro ATX Desktop case, 629kr, "Standard tangentbord PS/2, svenskt" (no name) 79kr, Genius EasyMouse PS/2, 49kr, allt från datorbutiken.se) = 8857 kr

Apple e-mac (från apple.se):
1,25 GHz PowerPC G4
256 MB SDRAM-minne
40 GB Ultra ATA-enhet
DVD/CD-RW-enhet
ATI Radeon 9200, 32 MB
Internt 56 K-modem

Pris: 8295 kr.

Apple-datorn har snabbare processor och DVD/CD-RW combo, men sämre grafikkort och hälften så mycket minne och hårddisk för detta pris. Jag känner inte till hur många PCI-platser emacen har, men jag tror inte att den har CPU-kortplats. Minskad flexibilitet med andra ord. Pegasosen har också en mycket snabb northbridge, gigabit ethernet, optisk digital ljudutgång, IR, osv. Pegasos-moderkortet är också extremt litet (även för att vara MicroATX), helt EULA-fri, och kan därför användas på många olika sätt. Peggens hårdvara och flexibilitet erbjuder helt enkelt större möjligheter.

Jag vågar påstå att skillnaderna mellan emac och pegasos inte är så enorm som du vill låta påskina. Macens största fördel är priset (ej så stor skillnad om man väljer de billigaste pegasos-alternativen), Peggens största fördel är flexibilitet. Vilket alternativ väljer "man"? Även om Macen *ÄR* billigare, så tror jag att det i slutänden mer handlar om tycke och smak, samt behov, och inte så mycket om pris.

(OBS, jag vet att dessa prisjämförelser inte är helt rättvisa, pga att Peggen kommer från Tyskland och Macen från Sverige, och dessa länder har olika momssatser (Tyskland har 16%, Sverige 25%), samt att frakt från olika ställen ej är inräknade, ej heller hanteringskostnader, osv. Men för den driftige så *går det* i princip ("i runda slängar") att matcha en (utländsk) Pegasos med den billigaste svenska Macen, utan att skilnaden blir helt enorm! Wink)
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
takemehomegrandma
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2004 - 09:12
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 23, 2003
Posts: 45

dholm wrote:
Dessutom är dual-CPU uppgradering på väg, finns det till eMac?


Hmm, vet du något som vi andra inte vet? Wink
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2004 - 09:32
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Quote:
Hmm, vet du något som vi andra inte vet?

Jag låter det vara obesvarat för att försöka hindra ryktesspridning.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo