www.pegasos.org :: View topic - Pegasos & PowerPC
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
takemehomegrandma
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2004 - 11:08
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 23, 2003
Posts: 45

dholm wrote:
Quote:
Hmm, vet du något som vi andra inte vet?

Jag låter det vara obesvarat för att försöka hindra ryktesspridning.


Hehe, jag är inte säker på att kommentarer som den du just gav är så
pass lyckad i förhindrandet av ryktesspridning, snarare ganska
fantasi-eggande enligt min mening. Men OK ...

Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
FredrikA
Post subject:   PostPosted: Nov 03, 2004 - 23:23
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 44

Quote:
Apple-datorn har snabbare processor och DVD/CD-RW combo, men sämre grafikkort och hälften så mycket minne och hårddisk för detta pris. Jag känner inte till hur många PCI-platser emacen har, men jag tror inte att den har CPU-kortplats.

Alla macar som tillverkats sedan 1997 har utbytbar CPU; sedan om CPU:n sitter på kort eller är zif har ingen betydelse. men iregel sitter dom på kort efter som kort är lättare och framförallt billigare att tillverka.
Um; Sen när blev ATI 9200 sämre än 9200SE (vilket är en betydligt lägre klockad version av 9200:an), inget av korten är banbrytande eller snabba förövrigt. dom är på nivå med Geforce 2mx ungefär

[quote]
Minskad flexibilitet med andra ord. Pegasosen har också en mycket snabb northbridge, gigabit ethernet, optisk digital ljudutgång, IR, osv. Pegasos-moderkortet är också extremt litet (även för att vara MicroATX), helt EULA-fri, och kan därför användas på många olika sätt. Peggens hårdvara och flexibilitet erbjuder helt enkelt större möjligheter.
[quote]
Jag kan garantera att den northbryggan i emacen är snabbare; dessutom stödjer den AGPx4 (pegasos AGPx1)
macen stödjer inte TOSlink som standard; däremot digitalt ljud.
IR stöds heller inte som standard; förövrigt ser jag liten nytta av detta, då bluetooth är betydligt bättre.

du kan göra vad du vill med hårdvaran du köpt har inget med EULA att göra (förövrigt är inte EULAs lagligt bindande;och imångafall inte ens lagliga)

Quote:

Jag vågar påstå att skillnaderna mellan emac och pegasos inte är så enorm som du vill låta påskina. Macens största fördel är priset (ej så stor skillnad om man väljer de billigaste pegasos-alternativen), Peggens största fördel är flexibilitet. Vilket alternativ väljer "man"? Även om Macen *ÄR* billigare, så tror jag att det i slutänden mer handlar om tycke och smak, samt behov, och inte så mycket om pris.

Jag har aldrig ifrågasatt pegasosens flexibilitet; detta handlade helt angånde pris/prestanda; vilket inte inkluderar flexibilitet i min definition av prestanda.

Quote:

(OBS, jag vet att dessa prisjämförelser inte är helt rättvisa, pga att Peggen kommer från Tyskland och Macen från Sverige, och dessa länder har olika momssatser (Tyskland har 16%, Sverige 25%), samt att frakt från olika ställen ej är inräknade, ej heller hanteringskostnader, osv. Men för den driftige så *går det* i princip ("i runda slängar") att matcha en (utländsk) Pegasos med den billigaste svenska Macen, utan att skilnaden blir helt enorm! Wink)

Vilket gör jämnförelsen helt onödig, vad det gäller mac priset är det inklusive frakt; moms och allt, du får den direkt hem till dörren.

Iövrigt är denna diskutionen redan avklarad.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
takemehomegrandma
Post subject:   PostPosted: Nov 04, 2004 - 08:43
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 23, 2003
Posts: 45

FredrikA wrote:
Iövrigt är denna diskutionen redan avklarad.


Tänkte bara inflika ett litet PS, och det är att prisskillnaden mellan
en tysk lågbudget-mac (billigaste e-macen) och ett tyskt Pegasos
system av i princip motsvarande prestanda är ca 1000 SEK. Fortfarande
ingen enorm skilnad alltså, och köpbeslut handlar nog som sagt mer om
tycke, smak och behov, än om pengar i detta fall.
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo