www.pegasos.org :: View topic - pegasos utan morphos
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
d.olen
Post subject: pegasos utan morphos  PostPosted: Jan 11, 2005 - 17:10
Journeyman
Journeyman


Joined: Jun 20, 2004
Posts: 42
Location: Munkedal
Vad jag har förstått har genesi slappat till vad gäller utvecklingen av morphos för att koncentrera sig på Linuxmarknaden.
Men vad jag inte förstår är varför man skulle köpa en pegasos för att köra linux på. Man kan ju få ett helt intelbaserat system inklusive skärm som är dubbelt så snabbt för priset man ger enbart för moderkortet pegasos.
Så vad är det som gör pegasos bättre till linux.
Hade planer på pegasos men nu verkar det som jag får vänta tills AROS projektet har utvecklats mer. För min del är det "inget morphos =ingen pegasos"

_________________
Amigaföredetting
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Jan 11, 2005 - 19:13
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
det har aldrig varit genesi som utvecklat mos.. utan det är mest det är morphos teamet... men vad gäller mos utveckling är det få som vet hur var och när mos 1.5 om det kommer men det har iaf visats runt på olika mässor osv..

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
BlackEagle
Post subject:   PostPosted: Jan 11, 2005 - 20:36
Addict
Addict


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 181
Location: Karlstad
Alla vill inte köra x86-baserade system pga olika anledningar. Den låga strömförbrukningen ger mindre krav på kylning och man får därmed lättare ett väldigt tyst system med PPC. Men för egen del tänker jag inte köra något annat än MorphOS om inte jag skaffar en till Pegasos Smile För jag vill inte vara utan morphos igång hela tiden. Jag kör ju t.e.x all IRC här och större delen av all browsing på internet.

Jag är redan mer nöjd med MorphOS i dess nuvarande stadium än något annat system jag testat, så för min del skulle jag klara mig många år utan MOS 1.5

Det är bara ett fåtal saker som man egentligen "behöver" nytt MOS till. Det mesta annat går ju att fixa i 3:e part, som t.ex. TCP/IP-stack. Sen är det väl så att om mot förmodan MOS 1.5 inte skulle komma, så släpps nog en hel del av delarna som skulle ingått i det iaf. MUICon är vad jag förstått ett exempel på det. Jag menar, programmerarna höll ju på med MOS innan Genesi kom med i leken, så varför skulle de sluta bara för att det strulat en del?

Nä, jag tycker att man lugnt kan köra vidare med MorphOS och sluta oroa sig så mycket. Amiga-marknaden har överlevt ett antal "moderföretag" som strulat hittills, och lär fortsätta med det. Sen Pegasos och A1 kom har det ju kommit mer program än på många år Smile

PC... den ser jag mer som en expansion till Pegasosen som är huvuddator. Jag kör dem alltid sida vid sida, så de har sina särskilda uppgifter. Oftast kör jag film och instant messengers på PCn, IRC, mail och surfing på Pegasosen och så blir det mp3-spelning ungefär 50/50.

_________________
OnyxSoft - Amigans never surrender, they know they can do it better...
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website Yahoo Messenger MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jan 11, 2005 - 20:59
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Som programmerare så jobbar jag hellre med PowerPC än x86. x86 processorerna bygger på en design ifrån 70-talet som man sedan lagt till en massa "nya" features till. Detta har gjort att x86:an består av en massa fulhack och lösningar som känns väldigt omoderna. PowerPC:n designades i början av 90-talet och baserades på IBMs POWER processor. Den har en mycket modernare design och är mycket smidigare att programmera för. Sen innehåller även PowerPC vissa tillägg som gjort den något klumpigare än den en gång varit. Men det är fortfarande en CPU som är många gånger gedignare än en x86.
Sen får du nog definiera "dubbelt så snabbt". 1GHz PowerPC är inte samma sak som 1GHz x86. När det gäller beräkningar så slår PowerPC:n x86 med hästlängder, när det gäller minnesaccess så slår x86:an PowerPC.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 12, 2005 - 10:08
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej d_olen

Håller väl i stort sett med ovan skribenter.

Om man får lägga till följande, så tycker jag kanske lite du skall se vad Pegasos erbjuder dig. Utöver MorphOS, så ger den ju dig också bra möjligheter i Linux.

En gissning från min sida är att inom 5-10 år så kommer Linux som system kanske vara förstahandsval också inom desktop. Det är inte så mycket mjukvara som behövs för att Linux innebär fördelar gentemot Windows. Och den största fördelen med Linux, är att det i sina rötter är community-drivet.

Vad det gäller MorphOS, så är det mycket riktigt som Blackeagle säger, att det existerade långt innan Genesi kom med i bilden, och det finns ingen anledning att oroa sig så mycket. Nya releaser av olika saker kommer hela tiden ut.

Och, som jag tror jag försökt säga hela tiden, det är otroligt hur mycket den lilla communityn skapar, och hur mycket det finns. MorphOS är också det kvickaste och mest reponsiva systemet jag använt någon gång, och troligen också någonsin kommer få uppleva, vilket är väldigt trevligt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Jan 12, 2005 - 14:26
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
När jag köpte min Pegasos1, så var det mestadels för att kunna köra gamla Amiga program snabbare och förhoppningsvis även MorphOS program. Men tycker utveckligen av MorphOS har gått för långsamt och även att utvecklarna har varit allt för tysta om vad de håller på med, vilket har gjort att jag har använt MorphOS mindre och mindre.

Köpte en Pegasos2, mestadels för att bygga mig en PVR, ett projekt som inte gick så bra, framförallt på grund av valet av TV-in kort (hade kollat upp att den skulle funka under linux, men tyvärr så var det bara x86 linux som det gällde). Maskinen har blivit lite mer upphottad sen jag köpte den, dubblat minnet och bytt till en G4:a. Den kör fortfarande linux, men har möjligheten o boota MorphOS om jag skulle känna för det.

Jo, givet, en Pegasos är dyrare än en x86:a, en Pegasos är inte lika kraftig som den kraftigaste Mac:en, men inte lika dyr heller. Pegasos har ju en del fördelar, den blir inte lika het, den har firewire och gigabit ethernet, vilka som inte alltid finns på en x86:a. Man kan vara med i PUGS också, vilket inte skulle vara lämpligt som x86 ägare Smile

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Jan 12, 2005 - 15:55
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
PUGS PoWaH!

_________________
www.SecureHosting.se | Egen server med 512 MB RAM och 10 Mbit trafik 250 kr/mån | www.SecureNetworks.se
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
d.olen
Post subject:   PostPosted: Jan 12, 2005 - 18:57
Journeyman
Journeyman


Joined: Jun 20, 2004
Posts: 42
Location: Munkedal
Frågan är om inte det intressantaste med hela peggen är MorphOS för hårdvaran börjar bli riktigt gammal nu. Hela konceptet bygger ju på att få linux att slå på PPC. Om det inte slår så hamnar morphos i en återvändsgränd eftersom det inte går att köra på nån annan plattform. Nån som vet om det är enkelt att porta till mac? Vad är det som hindrar?
Nån som vet om nåt annat företag har börjat utveckla en ODW?
Tillverkas fortfarande G4 i 1000 mhz? Till och med den nya 499$ macen har nästan 50% mer cpu hastighet.
Varför löst processorkort när moderkortets bäst före datum går ut innan det släpps nya processorkort?
Hoppas jag inte låter gnällig men jag står vid ett vägval här. Nåt annat OS än windows måste jag ha i vilket fall som helst för annars blir jag nervvrak. Kanske zeta men helst morphos på modern hårdvara. Linux blir ett bra komplement. AROS kan bli riktigt super men det lär dröja ett tag till.
Tacksam för alla svar/synpunkter.

_________________
Amigaföredetting
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject: Re: pegasos utan morphos  PostPosted: Jan 12, 2005 - 19:02
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

d.olen wrote:
Vad jag har förstått har genesi slappat till vad gäller utvecklingen av morphos för att koncentrera sig på Linuxmarknaden.
Men vad jag inte förstår är varför man skulle köpa en pegasos för att köra linux på. Man kan ju få ett helt intelbaserat system inklusive skärm som är dubbelt så snabbt för priset man ger enbart för moderkortet pegasos.
Så vad är det som gör pegasos bättre till linux.
Hade planer på pegasos men nu verkar det som jag får vänta tills AROS projektet har utvecklats mer. För min del är det "inget morphos =ingen pegasos"


Du kan säkert köra en bensinbil på brännvin
med lite ändring i motorn. Sen är det väl upp till var en
vad man tycker är bäst att köra på?

Man måste köra Windows på PC.n annars är det ingen PC Very Happy
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jan 12, 2005 - 20:04
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Faktum är att för att det skall vara en PC så skall den köra ett IBM-DOS kompatibelt OS, det är inte windows.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Jan 12, 2005 - 20:21
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Ajdå så blev man värdelöserad Sad
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jan 12, 2005 - 20:44
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
gurking wrote:
Ajdå så blev man värdelöserad Sad


Alla missbrukar ju definitionen 'PC' så det är väldigt få som vet vad det betyder längre.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Jan 12, 2005 - 20:58
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

dholm wrote:
gurking wrote:
Ajdå så blev man värdelöserad Sad


Alla missbrukar ju definitionen 'PC' så det är väldigt få som vet vad det betyder längre.


Pc.n är ju den mamnlösa plattformen medan alla andra
plattformar har ett namn. Men nu hamnar vi utanför ämnet när det
handlar om 'd.olen' uppfattning
"inget morphos =ingen pegasos"

Då kör jag en liknande grej
"inget Windows =ingen PC"

Sen vad för definitionen PC är för något är en annan diskussion.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jan 13, 2005 - 11:12
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Här är lite av mina personliga idéer.

MorphOS är ju mycket riktigt vad som är specifikt för Pegasos, och MorphOS är trevligt.

Ang Linux, så är det ju så att det är ett utvecklarprogram som startats, och vilket är initierat bl.a av Freescale. Därav att du sett utvecklarmaskiner som gått ut.

Det är bra för Linux + bra för PowerPC + bra för Pegasos + bra för MorphOS.

Anledningen med processorkort är ju att det underlättar skifte av CPU.

Om jag säger så här, att om du är ute efter att hitta den 'vassaste' hårdvara som för tillfället finns tillgängligt att införskaffa, så är troligtvis inte Pegasos rätt val för dig.

Om du däremot är ute efter en kraftfull och bra hårdvara, så är Pegasos genast ett bra val. Och som ovan sagts så kan du köra MorphOS + du har full support i flera olika Linux-distributioner. Således en bra plattform.

I tillägg till utveckling av MorphOS, och ang det i forum mycket omdiskuterade MorphOS version 1.5, så är det alltså på det viset att många av de mjukvaror som släppts den senaste tiden - är del av MorphOS-systemet - och var alltså tidigare av resp utvecklare tänkt distribueras med i en version 1.5 release.

Det gäller t.ex nyligen släppt mjukvara som t.ex:

Mos Media system med tillbehör

MUICON med tillbehör

Tillbehör och uppgraderingar av komponenter som distribueras med Papyrus Office

Det kommer säkert komma mer - dvs delar som man kan betrakta som delar av MorphOS-systemet

Och jag försöker återigen säga det som jag försökt säga til flera andra, att eftersom MorphOS (och också Amiga) är såpass litet så skall man nog inte förvänta sig att utveckling (och då t.ex releaser av system versions-uppgraderingar) sker på lika fabricerat vis som det gör i t.ex Linux eller i Windows.

Jag har till detta själv en del synpunkter och skriver dem nu, och det systemet i detta som hanterar detta bäst i mitt tycke, av de jag använder, är Debian Linux, där det i regel alltid kommer ett antal varningar för eventuellt brutna paketer som personer/utvecklare submittat till paketer som kan uppgraderas - och med förfrågan om man trots detta vill fortsätta. Ändå kan man även här råka ut för någon fadäs i samband med uppgradering, som t.ex var fallet vid uppgradering till kernel 2.6.7, då t.ex USB plötsligt efter det buggade ut fullständigt. det fixades iofs relativt snabbt, men borde inte inträffa förutom en kraftig varningstext att så kommer bli fallet när man uppgraderar.

Det händer även att man kan råka ut för liknande fadäser i Windows, vid uppgradering av komponenter, som t.ex vid en uppgradering av Mediaspelaren i ett fall, då hela systemet frös efter det och vart tvunget startas om.

Vart en del synpunkter kanske ? Smile

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Jan 13, 2005 - 15:42
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Dessutom.

Det är väl vad man gör datorn till? Att, om man princip har en slags bulimi vad som är
dator efter sitt behag, så blir det nog svårt att bli nöjd.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo