www.pegasos.org :: View topic - Pixel32
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
gunne
Post subject: Pixel32  PostPosted: Apr 09, 2005 - 09:52
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Vart ju tvungen ta en screenshot och ladda upp i galleriet när jag nu testade Pizel32 för första gången Smile

Direkt länk

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
walle
Post subject: RE: Pixel32  PostPosted: Apr 09, 2005 - 10:10
Newbie


Joined: Apr 05, 2004
Posts: 23
Location: Göteborg
Jag fick ju köpt pixel32 i strax innan årsskiftet, men då buggade det faktiskt så mycket så att det inte var användbart. Vi får hoppas att antalet buggar sjunker markant innan 1.0 släpps. Pixel32 är annart en mycket kompetent bildbehandlare.

Jag får bara hoppas att jag får tid snart att fixa min pegasosdator, har blivit något vajsing med nätverket och jag har inte fått tid över till att felsöka det än. En modärn webbläsare också så är de flesta tomrum fyllda Smile
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 09, 2005 - 11:09
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Skall väl kanske inte skriva för mycket innan man satt sig in i det lite mer ingående, men skriver lite ändå.

Det verkar bugga lite fortfarande, framförallt i att hämta filer ifrån olika platser på disken t.ex. Men det är väl i stort sett det enda jag hittat än så länge.

Gui't skiljer ju sig lite ifrån om man relaterar till program som kommer ifrån ursprung klassiska Amigadatorn. Mer windows-inspirerat skulle man väl kunna säga, men kanske det anses som lite modernare upplagt gui ?

Vissa processer verkar också (än så länge) gå lite sakta, om man relaterar till t.ex ImageFX.

Mitt intryck hittills är, mycket trevligt program, men tar nog lite tid innan detta blir att föredra framför ImageFX för egen del. Och framförallt trevligt med detta programmet till MorphOS-plattformen.

Jo, och ang browser, en fullvärdig browser vore också givetvis trevligt. Ibrowse är väl fortfarande den mest kompetenta, men Aweb är också stabil och bra tycker jag.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Apr 09, 2005 - 13:48
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Gunne: Jag skulle inte påstå att det är Windows-inspirerat
utan snarare följer standarden Adobe satte för en herrans
massa år sen med Photoshop.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 09, 2005 - 16:31
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej ironfist

Vet inte riktigt hur du menar här. Jag tänkte för min del mest på utseendet på menyer, dialogrutor mm. Det skiljer ju sig lite från det i MorphOS default, eller asl default t.ex, och påminner om det man ofta känner igen i andra system som t.ex i Windows. Det är inget fel i det, men en liten valmöjlighet här kanske inte vore helt fel, som t.ex ibland finns i många andra program.

Har i vartfall fått till det så det öppnas på en SDL egen skärm nu, känns lite bättre Smile

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 09, 2005 - 21:00
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Lite mer här.

Program-temat är ju Photoshops-liknande, och det är inget fel i det. ArtEffect t.ex är ju också ett program som gjordes väldigt Photoshops-liknande, med syftet att en användare av Photoshop skulle kunna känna igen sig i temat i programmet.

ImageFX t.ex är ju ganska annorlunda i detta, och har sitt eget upplägg.

Dock används, menyer och dialogrutor som är default för systemet i ArtEffect. Likaså i ImageFX, där man också har möjlighet att t.ex välja visa som thumbnails istället.

I Pixel32 används genomgående vänsterknappen i menyval, normalt för MorphOS är alltid högerknappen. I MorphOS kan också särskilda menyer som är specifika för en viss area eller för en symbol t.ex komma upp istället för huvudmenyn, om muspekaren befinner sig över denna arean eller symbolen. I Pixel32 är det dubbelklick med vänster musknapp istället. Dessa varianterna är ju lika som default i Windows & Linux, dvs vänsterknappen används genomgående, och med det tillägget att specifika menyer eller dialogrutor för en viss area/symbol kan komma fram med högerknappen.

I dialogrutor, är det en vänsterkolumn med enheter, och högerkolumn med filinfo, också normalt för Windows och Linux. I MorphOS brukar det vara en och samma kolumn, men med olika indikering av om det är fil, enhet osv...

Och programmet känns som sagt lovande.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Apr 09, 2005 - 22:01
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
När jag ser din screenshot över Pixel32 följer GUIt DTP-standarden,
Adobe satte för länge sedan med de första versionerna av Adobe
Photoshop - Avlång toolbox och 2-3 kvadratiska till rektangulära
fönster för lager, färger etc.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 11, 2005 - 20:15
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
ironfist:

Jo, efter att tänkt efter lite mer så tror jag att jag förstod hur du menar.

Lite vad jag ville ta fasta på är dock det, att när vi nu i MorphOS och Ambient fått ytterligare förfinat användande av t.ex höger musknapp, så vore det trevligt om t.ex också applikationer förfinar detta i det interaktiva användandet Smile

Det står ju inte i motsats till att man i programmet bygger upp det kring ett tema som går att känna igen ifrån andra liknande applikationer.

Om man går tillbaka till tidigare AmigaOS till den klassiska Amigadatorn, så benämde man vänster musknapp som valknapp och höger musknapp som menyknapp. Det lever kvar både i AmigaOS 4 och i MorphOS, och har t.ex i Ambient ytterligare förfinats.

Man skulle t.ex i applikationen kunna bygga in fler funktioner för höger musknapp t.ex att man får upp olika möjligheter (menyval t.ex) över olika areor, utöver att kunna ge direkta kommandon i att klicka på symboler eller styra olika reglage med vänster musknapp. Det var väl egentligen det jag ville försöka få fram.

Vill också tillägga att jag förstår att när man som utvecklare bygger ett program och vill supporta flera olika plattformar, att det underlättar att bygga lika ifrån grunden, förfiningar och anpassningar för olika plattformars egenskaper kan nog komma in i bilden i ett senare skede.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Rabarbeplantan
Post subject:   PostPosted: Apr 11, 2005 - 20:28
Member
Member


Joined: Sep 18, 2004
Posts: 97
Location: Kungsbacka
Tycker man kan behålla de menyer som finns. Kan ju vara en fördel om nya användare som använt photoshop eller liknande känner igen sig i programmets gränssnitt. Jag tycker dock att man kan göra en vanlig "amiga -meny" utav de "windows-menyer" som finns nu, och kanske på något sätt fixa så att det är valbart vilket menysystem man vill ha. Alltid trevligt med olika alternativ Smile

Annars tycker jag programmet är Mycket trevligt. Är väldigt sugen på att köpa det medans det är billigt nu... Hoppas det fixar sig med de små buggarna, som t ex "öppna-fil buggen" bara...

//Christoffer
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 11, 2005 - 20:49
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Rabarbeplantan:

Jo, och det är ju också så att folk kommer till plattformen med olika vanor, och det är ju trevligt.

Har du testat använda windows pulldown menyer som default för systemet och för Ambient ?

Hur man skiftar till att använda vänster musknapp som default för menyer istället vet jag dock inte hur man gör.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Rabarbeplantan
Post subject:   PostPosted: Apr 12, 2005 - 14:09
Member
Member


Joined: Sep 18, 2004
Posts: 97
Location: Kungsbacka
Hej gunne

Förstår inte riktigt vad du menar, men nej jag har standard-amigamenyer. Hur man ändrar så att hela Ambient får windows-menyer (vänsterknappsmenyer) vet jag inte jur man gör. Men om det finns någon sådan funktion så är ju det också en fördel för nya användare.

Nej, det jag menade var att man skulle göra en kopia av menyraden som nu finns i pixel32, och lägga in den där SDL-inställningarna finns nu, dvs i standard menylisten. Och även att man då skulle kunna välja vilket menysytem man ville ha...

//Christoffer Wiberg
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger  
Reply with quote Back to top
Rabarbeplantan
Post subject:   PostPosted: Apr 12, 2005 - 14:35
Member
Member


Joined: Sep 18, 2004
Posts: 97
Location: Kungsbacka
Kom just på att det finns 1 sätt om man vill ha vänsterknappsmenyer i hela morphos.
Main prefs>Input och välj lefty mouse! Problemet är bara att man får göra allt annat med högerknappen... Wink Very Happy
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Apr 12, 2005 - 15:12
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
I t.ex Global MUI settings - menu, kan du välja mellan, inga menyer, screen pulldown, window pulldown, mouse pulldown, mouse popup, os menus.

Dessutom lite andra underval.

Det påverkar menyer i alla program som använder MUI. (OBS; I MUI-applikationer kan också individuella inställningar göras inom applikationen själv.

Men högerknappen används alltid genomgående för att få fram menyer, om man inte som du säger ändrar till vänsterhand.

Dessutom finns lite inställningar för menyer att göra i System settings.

--------------------

Det var alltså detta jag lite reflekterade över när jag först skrev Windows-inspirerat, och inte hur programmet är uppbyggt i sig själv i sitt tema med de olika boxarna.

Men det riskerar kanske lite bli upprepning av vad jag skrev ovan, och det var inte menat ifrån min sida som något negativt heller, utan en reflektion jag gjorde.

Likaså används i MorphOS som default t.ex alltid knappen längst upp i vänstra hörnet på ett fönster för att stänga fönstret, i Windows och Linux är det som default knappen längst ut i högra hörnet istället, även jag vet att det finns teman i Linux (vet ej hur det är möjligt ändra här i Windows) att välja som ger stängningsknapp i övre vänstra hörnet.

Det är sådana detaljer jag känner bl.a utmärker olika os egenskaper och känsla, och som bl.a skapar karaktären.

Om ni kanske inte upptäckt så får man som default i MorphOS och Ambient också fram menyer via en del fönsterknappar genom att trycka högerknappen när muspekaren befinner sig över knappen, t.ex för att flytta fram en vald skärm eller ett fönster i front.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Rabarbeplantan
Post subject:   PostPosted: Apr 12, 2005 - 15:53
Member
Member


Joined: Sep 18, 2004
Posts: 97
Location: Kungsbacka
Tack för tipset om MUI inställningar, det kan säkert lämpa sig i många applikationer...

Tycker inte heller att det är dåligt att pixel32 har ett windows/adobe inspirerat utseende. Säga vad man vill om MsWin men det har faktisk ett väldigt användarvänligt och enkelt gränssnitt.
Men åter igen skulle det ju inte vara fel med alternativ i pix32....

Man kan dubbelklicka på symbolen längst upp till vänster i windows, och på så sätt stänga ett fönster/program. Ett extra-klick dock. Very Happy

//christoffer
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger  
Reply with quote Back to top
Merko
Post subject:   PostPosted: Apr 16, 2005 - 18:55
Journeyman
Journeyman


Joined: Sep 10, 2003
Posts: 27
Location: Gothenburg, Sweden
Personligen tycker jag att Windows-gränssnitt är fruktansvärt
irriterande att jobba med, men som flera redan påpekat så är detta
inte någon Windows-klon utan en PhotoShop-klon. Däremot är det rätt
mycket detaljer som gör att det påminner om Windows. Dock: André
Siegel, som ju gjort väldigt mycket av MorphOS-GUI-grafiken, håller på
med en MorphOS-anpassning av Pixel32:s GUI, så när det kommer en
färdig version så ska det nog påminna betydligt mer om MorphOS än om
något annat OS. Smile

För övrigt så är det rätt mycket som buggar ännu, och kompilatorn som
används genererar ännu så länge lite väl långsam kod, men utvecklingen
av detta program, och av MorphOS-versionen, verkar gå ganska fort
tycker jag.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo