www.pegasos.org :: View topic - Dags att stoppa Anonym postning? [POLL]
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Poll
Ska anonym postning stoppas? (Bör slippa spam)
Ja
90%
 90%  [ 9 ]
Nej
10%
 10%  [ 1 ]
Skapa ett separat gästforum
0%
 0%  [ 0 ]
Total Votes : 10


Author Message
gurking
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 06:11
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Då har röstningen blivit värdelös när gunne har värdelöserat med konstruktivt negativ över det hela.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 06:28
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
gurking:

Vad har du för åsikt i frågan ?

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Trizt
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 07:04
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Sep 08, 2003
Posts: 1370
Location: EU
Vad jag menar är att det är bättre o ligga ett steg före än att ha ett tag där allt e pest o pina.

Jag jämför detta med min mailserver, jag råkade använda min e-mail (med min egen domän namn i) adress på ett par maillistor, som arkiverade allt och gick senare o läsa på nätet, efter det så exploderade spam försöken mot min server, där jag började göra nått med en gång. Jag lyckas nu blocka det mesta tack vara några dnsbl och en privat liten lista på ip-nummer/domäner. Idag så får jag i snitt 70 försök per dag som blockas, ibland så e det nått som kommer igenom, då lägger jag till ip-spannet/domänen till min redan långa lista, det är inte frågan om mer än 5-6 per månad.

Det är givet lite skillnad mellan web-spam och mail-spam, eftersom det första är svårt och automatisera, så det är en del folk som surfar runt, ju fler gånger det finns en länk till en site (881 på google för pegasos.org), desto större risk att någon kommer hit o postar olämpligt. Att man måste registrera sig är inget större hinder (finns ju temporära mailhosts), så det krävs att det är en lång fördröjning förrän en registrering är godkänd och att man måste manuelt verifiera att man har fått svar från forumet angående registrering. Det mer man måste göra innan man kan posta desto mindre är risken för spam.
I ett idealsamhälle så hade vi inte haft microsoft windows och alla dess hål och ingen hade behöft registrera sig för att få tillgång till forum med mera, men tack vare alla spammers, så har internet blivit sämre...

_________________
Join the Pegasos.Org Team at Seti@Home.
 
 View user's profile Send private message MSN Messenger ICQ Number 
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 07:13
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Gunne: Det är klart spammet inte är något problem för dig
som varit i Italien i veckan.

Sedan du åkte har jag raderat minst 10 spam-poster och en tråd.
De senaste dagarna har spammet exploderat här. Det kommer
definitivt inte minska.

Jag tycker gästerna ska bort i alla forum. Varför ska vi tillåta
gäster när inte ens Genesi-sponsrade MorphZone gör det?
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
FredrikA
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 10:36
Journeyman
Journeyman


Joined: Aug 19, 2003
Posts: 44

Jag ser inte vitsen i anonyma inlägg (och ja det var jag som postade Gäst inlägget ovan).
Det är som gjort för antingen 1) folk som är lata och inte loggar in, 2) det är lätt hänt att man glömmer logga in när gäst är tillåtet.
3) Varför ska man uttala sig överhuvudtaget om man inte vågar stå för sina åsikter ?
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 11:37
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Jäger du det FredrikA. Varför knarkar du inte lika duktigt här som du gör i min tråd?
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 11:43
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Trizt:

Det var det mest utförliga inlägget jag sett httills.

Och, jo det är alltid bra att försöka ligga steget före, i vad man planerar och diskuterar.

Internet förändras helt riktigt hela tiden. För att försöka skämta till det något då,... har du blivit för gammal kanske ? Wink

Ok, att göra inloggnings eller registreringsprocesser mer sofistikerade (kanske mer komplicerade ?) kan kanske vara ett sätt. Det kräver dock en del mer bakomliggande arbete, forumet är ju fortfarande till för sina användare.

Till ironfist då...

Så bara för att jag är borta i två dagar så översvallas pegasos.org med spam... Wink

Nja, skämt åsido, jag har kvar min uppfattning som tidigare, och till FredrikA då (och kanske lite elakt då ?)... jag ser ingen vits i att posta anonymt, gör du ?

Hursomhelst, är det mångas tycke och bestämda uppfattning att det skulle vara en fördel för pegasos.org att inte ha någon möjlighet för en tillfällig besökare och gäst att kunna posta någonting överhuvudtaget utan att först behöva registrera sig, så skall givetvis inte jag sätta hinder i vägen, jag framför endast mina åsikter och tankar kring detta. Jag tycker heller inte ett plötsligt inslag av några spam skall behöva leda till förhastade beslut. De flesta forum går endast att posta i som medlem, vilket jag tycker är helt utmärkt. Forumet ger i sin form olika möjligheter, vilka jag tycker skall nyttjas.

Och för att man väljer göra på vissa sätt i andra forum, så tycker jag inte det skall påverka pegasos.org som jag tycker skall jobba på sitt eget självständiga sätt.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
Guest
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 13:40






gurking wrote:
Jäger du det FredrikA. Varför knarkar du inte lika duktigt här som du gör i min tråd?

Men lilla du, det är inte jag som knarkar.
 
   
Reply with quote Back to top
Guest
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 14:31






ack glömde logga in Sad
 
   
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 15:49
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Två ggr i rad tom.

_________________
I need this baby in a month send me nine women!
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
lisardman
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 16:24
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Jan 14, 2004
Posts: 1940
Location: Karlsborg,Sverige
nu har det varit spammare framme igen.. stoppa nu den anonyma postningen. sätt upp ett forum med free4all o att trådar där raderas efter 30dagar eller liknande..

_________________
RR!
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Jun 06, 2005 - 17:19
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Eller att gästpostningar måste modereras innan det läggs ut så kan det inte bli nåt spam
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Jun 07, 2005 - 20:22
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hej

Ok, jag har gått igenom forumen och nu ändrat samtliga forum som tidigare haft publik status, till medlemstaus. Vilket innebär att man behöver vara inloggad medlem för att kunna posta inlägg.

Alla forum går att läsa av både gäster och medlemmar.

Tre forum som ej är synliga, vare sig för gäster eller medlemmar finns också.

Ett moderator-forum - detta är endast tillgängligt för administratörer.

Ett PUGS - medlemsforum - detta är endast tillgängligt för medlemmar i användargruppen PUGS. Vem som helst kan bli medlem i denna gruppen. Du anmäler dig till användargruppen via länk i forumet.

Dessutom finns ett projekt-forum - som har status som ett privat forum. Forumet användes i samband med ett tidigare projekt av några medlemmar. Det är endast tillgängligt för dem.

Ett forum free4all med publik status och gästkonton tillåtna har också föreslagits.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
gurking
Post subject:   PostPosted: Jun 07, 2005 - 22:30
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jul 17, 2004
Posts: 2709

Det här skrev gunne tidigare.
Quote:
Lite av mina synpunkter.

Pegasos.org är fortfarande ett mycket ungt forum. Jag tror inte arbetet för moderatorer i de olika forumen varit så väldigt belastande.

Pegasos.org är i första hand gjort för att vara ett forum för användare av datorplattformen Pegasos. Pegasos är också en ung datorplattform, och operativsystemet MorphOS är också ett ungt operativsystem.

Jag tycker själv antalet spam inte är så värst högfrekvent. Det är ganska så enkelt att bara radera de spammen som kommer.

Antal postningar ligger på en ganska stabil nivå.

Det finns en fördel i att en gäst kan skriva en fråga, eller skriva ett inlägg utan att behöva registrera sig i forumet.


Jadu. Ja ju! Den fördelen verkarde inte väga så mycket när du ändrade dig och agerade så snabbt. Du sa något om att inte förhasta sig. Man alltså inte förhastat sig på en eller två dagar hm?

Eftersom ingen tid framkom hur länge det kan vänta innan beslutet
så anser jag det du skrev irrelevant.
 
 View user's profile Send private message Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject:   PostPosted: Jun 08, 2005 - 03:10
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Bra jobbat, Gunne!
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo