www.pegasos.org :: View topic - Liten interview
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
dholm
Post subject: Liten interview  PostPosted: Sep 29, 2003 - 13:55
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Halloj,
ni kan läsa en liten interview med mig (och Pieter van den Abeele) ang. GentooPPC, Pegasos och AmigaOne här: http://www.ppcnux.de/modules.php?name=News&file=article&sid=2348

Jag gjorde kanske några otydliga påstående, tex att minnet accessas långsamt pga VIA-chipsetet. Det borde stått att man var tvungen att sänka hela chipset hastigheten (inkl minne) pga att VIA-chipsetet inte klarade den högre hastigheten (detta är skillnaden mellan Peg-original och dem nya patchade versionerna).
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: Interview  PostPosted: Sep 30, 2003 - 12:34
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Läste den ja...

Skulle väl vilja säga ungefär någonting sånt här.

Jag har ingenting emot att t.ex låna ut en maskin ett slag för något projekt, den möjligheten kan nog ordnas.

Kanske skulle försöka se om vi kan få Gentoo att boota upp på G4 Pegasos också.

Har t.ex också en AmigaOne G3 SE stående här. Den har jag lovat låta Johan låna ett slag, så han kan skriva lite i Azine om den. Men t.ex för en portning av Gentoo till den, så kan det också gå bra.

Kan jag supporta på något vis så, så försöker jag göra det. A1 fungerar ju lite annorlunda än vad Pegasos gör rent boot-mässigt iom Uboot, och det är också lite andra smärre skillnader.

Jag hinner inte med använda alla maskiner själv, så om vi kan hjälpas åt så är det bra.

Och får se nu också hur det blir när Pegasos II kommer ut.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 30, 2003 - 12:49
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
A1 är nog inga problem. Eyetech erbjöd sig tom att köra hem datorerna till våra developers helt gratis.

Och så fort du får tag på Pegasos II så lär jag ju köpa en av dig Smile.
Genesi hade visst lovat att ge bort peg2 till alla linux developers utan just Gentoo pga att deras linux developer inte "gillar" gentoo.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Sep 30, 2003 - 13:29
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Ok, det låter ju bra.

Så det är en del som gillar Debian bättre vad jag förstår... Tux the penguin

Och verkar som det är många som vill lägga beslag på en Pegasos II så fort som möjligt Wink

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 30, 2003 - 13:41
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Gentoo riktar sig främst till programmerare och folk som vill tweaka sin distro att gå så fort som möjligt.
Debian är en jättebra dist men jag tröttnade på dem ooptimerade binärerna (på x86). Kör du XF86 + Gnome + ett antal apps märker man stor skillnad mellan en Debian och en Gentoo optimerad för tex en P3.

Eftersom Gentoo kompilerar allt den installerar så tar det tid att installera saker vilket många inte gillar. En fördel är dock att i många fall så finns det ebuilds för nya program samma dag som dem släpps, medans man i Debian kan få vänta månader (i extrema fall)... XFree86 4.3 tog ju ett jäkla tag innan den kom in i Debian och dem inofficiella binärerna var buggiga (iaf dem jag testade).
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Johan
Post subject:   PostPosted: Sep 30, 2003 - 13:57
Member
Member


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 117
Location: Malmö
Jag vill ha Peg2 nuuuuuuuuuuu.......
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Sep 30, 2003 - 14:00
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Jo, det låter intressant, och jag skall nog ge Gentoo en riktig test sedan.

Själv gillade jag SuSE tidigare, hade också kommit in i verktygen rätt bra där tycker jag, och har det installerat dels på min bärbara, och på A1 och Pegasos, och också Mac On Linux på dessa.

Men har det senaste kikat lite mer på Debian på dessa maskiner, och det känns ganska bra. Gentoo kanske blir det som väger över sedan.

Men annars blir det nog MorphOS jag kommer använda mestadels framöver, men Linux också för en del saker.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Sep 30, 2003 - 14:15
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
Jag håller på att göra en 2GB XFS partition för LinuxInfoTag så dem kan dema Gentoo... Finns det ftp space så kan jag ju ladda upp den så folk kan ta hem och testköra utan att behöva läsa installationsmanualenl.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject:   PostPosted: Oct 01, 2003 - 08:36
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
Hmm, hur blir det gjort ?

Skriver man den till en partition med DD då t.ex, eller blir det installer mm ?

Ang ftp så föreslår jag vi flyttar det till PUGS medlemsforumet, fortsättning följer där... Very Happy

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
dholm
Post subject:   PostPosted: Oct 01, 2003 - 11:00
Order of the Butterfly
Order of the Butterfly


Joined: Aug 26, 2003
Posts: 1784
Location: Malmö
De ville ha den så att man bara kunde skriva den till en partition med dd. Kan ju dock göra om den till en livecd förutsatt att gcloop lyckas packa ner allt tillräckligt bra.

Vi håller på att koordinera dem nya ppclivecd-skivorna dessutom. De är lite bättre anpassade kanske iom att det finns ett antal fel program på och man kan välja mellan ooptimerad, G3- eller G4-optimerade skivor. Denna är enbart G3-optimerad.
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website ICQ Number 
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo