www.pegasos.org :: View topic - AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!
http://www.ggsdata.se
Home   News   Forum   Gallery   
Search 
Login




 


 Log in Problems?
 New User? Sign Up!

Navigation

Online
Currently no members online:)

You are an anonymous user. You can register for free by clicking here
There are 1 unlogged users online !

Latest Web Links

Latest Downloads

Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Author Message
martinalexander
Post subject: AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 09:55
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Har lite problem med att få igång internet på min Peg1 Sad !!!

AWeb (den versionen som gunne länkat till en tidigare ftp OCH den "originala" Open Sourse sidan):
AWeb-"rutan" bara blinkar till, riktigt fort, sedan försvinner den och inget händer Sad !!!

AmiTCP (gammal version kanske!? jag laddade ner 2.2 (tror jag det var)):

Går ej att starta installern, så jag gjorde detta via cli, men då har jag följande problem beroende på vilken typ av installation jag väljer (vet inte vad de heter på rak arm, men efter novice så kallar jag typ average för mellan och typ expert för hög):

mellan - installationen stannar när "mätaren" för kopiering av filen AmiTCP är precis i slutet (mätaren är full), och det går ej att avbryta installationen!!!

hög - installationen stannar när "mätaren" för kopiering av filen ChangeLog är precis i slutet (mätaren är full), och det går ej att avbryta installationen!!!

Kan någon kanske hjälpa mig Crying or Very sad, attans, jag vill inte använda fler skivor då jag använt typ 5 skivor bara till detta (ny skiva för varje bränning pga Toast Deluxe brännarprog för mac) Wink !!![/b]
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: RE: AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 10:03
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Kan tillägga att jag även har Amiga Forever 6.0 skivan...

Det konstiga är dock att när jag VIA PEZE startar AWeb så går det igång automatiskt, men inte via MOS (där den också blinkar till) men jag tycks inte hitta någon tcp/ip-stack på denna skivan Razz
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: RE: AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 10:32
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
AWeb kräver ClassAct som du kan ladda hem demoversion av på Aminet.
Vet inte ens om man kan registrera den längre eller om du får pirata den
precis som Miami. Vi snackar nu om programvaror som är 10 år gamla,
upphovsmännen har sedan länge bytt upp sig till annan plattform och
lämnat "Amiga-världen".

Testa att kopiera över AmiTCP-filerna manuellt till AmiTCP: Gör ett dir
som heter AmiTCP någonstans och kopiera filerna med filstrukturen dit.
Sen assignar du AmiTCP; assign amitcp: sys:amitcp/ <-- eller var den
nu ligger.
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: RE: AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 10:37
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Jo, jag kör redan ClassAct för innan jag gjorde det fick jag bara upp en ruta där det stod "Can´t Open"...

Jag ska prova att kopiera öve manuellt, men det där med assign är inga problem och behöver inte ens göras manuellt, för när man kör AmiTCP så hittar den inte volymen, och då finns där en knapp som det står Assign på Very Happy...
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: RE: AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 10:39
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
martinalexander,

> AWeb-"rutan" bara blinkar till, riktigt fort, sedan försvinner den och inget händer

--------------------

Det där problemet uppkommer när/om du saknar någon av dessa fonter: times/30, times/36, courier/30 and courier/36

Jag kollade just i Aweb-arkivet, och det står i readme till Aweb att de fonterna skall vara inkluderade i Aweb-arkivet. Men det verkar de inte vara, i varjefall inte i det MorphOS-arkivet jag kollade.

Så kolla något av de andra arkiven om dessa fonter finns med i något av dem, och installera fonterna i Sys:fonts/

Det behövs inte köras något fixfonts som det står i readme, utan bara att kopiera in font-arkiven i SYS:fonts/

Ang TCP/IP, Genesis skall finnas på Aminet, eller också kan du använda MOSNet eller Miami.

Edit:

Hittade svaret ang fonter, så här har du:

Q: AWeb doesn't start. It just quicly displays its logo and then exits. What's going on ?
A: AWeb is certainly looking for the times.font. You should install it in sys:fonts. This font is part of the AmigaOS 68k package.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: RE: AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 11:15
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Tack så hemskt mycket igen, Gunne Very Happy!!!

Jag kom på att det antagligen inte är AmiTCP som jag en gång provade på en Classic Amiga, då jag genom AmiTCP-installationen nu valde "käll-mappen" som "installationsmapp", och då skulle jag plötsligt mata in en massa IP-nummer och grejor, och med den tcp/ip-stack jag en gång provat kommer jag ihåg att det bara var att köra igång efter installation, och detta vill jag ju då jag dels har bredband och dels inte vill hålla på och mata in sådant!!!

KAN det vara Miami jag provat som konfigurerade allt automatiskt???
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: RE: AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 11:21
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Upptäckte en sak förresten, dessa fonter hade jag men för säkerhets skull så kopierade jag alla fonter från AF-skivan, och nu funkar AWeb iaf Very Happy!!!
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: RE: AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 11:31
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
martinalexander,

Gratulerar vad gäller Aweb.

Jo, Miami kan konfigurera sig genom DHCP om du ställer in det.

Likaså MOSNet, bara att köra dhclient, efter att du startat själva TCP-stacken vill säga.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: RE: AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 12:08
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Hmmm... Ja, här kommer han med fler dumma frågor Very Happy!!!

1) MOSNet är väl den rätta för mig då Miami under installation varnar för att det kräver MUI 3.8 och sedan avbryts installationen, och detta får jag väl bara om jag registrerar Peggen???
2) MOSNet verkar funka, men dels så hittar jag inte "dhclient" och dels så står den på 0.0kb/s hela tiden men ibland hoppar den upp lite snabbt!!!

Men nu kan jag iaf STARTA både MOSNet & AWeb iaf, det är ju en bit på vägen Razz!!!
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
ironfist
Post subject: RE: AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 12:11
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Jan 22, 2004
Posts: 2517
Location: Göteborg
Martin: Snart kan du posta här också!
 
 View user's profile Send private message ICQ Number 
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: RE: AWeb & AmiTCP PROBLEM!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 12:12
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

?? Very Happy posta här också?? Betyder vad??

EDIT: Du menar med peggen???

Förresten så kan jag tillägga att varje gång jag startar MOSNet så ber datorn mig mata in eller assigna MOSnet volymen, men då jag inte vet var denna är (om inte där jag packat upp filerna vilket inte verkar funka) så trycker jag "avbryt", men den startar ju ändå!!!

Men som sagt så har jag ovanstående problem kvar!!!
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
martinalexander
Post subject: HAHA!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 12:37
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Neeeej vad jag är DUM alltså...
Jag gick alltså in i MOSNet mappen, och kunde direkt konstatera att det finns ingen dhclient här!!!

KONSTIGT om alla filer utom 2 är dolda ju Laughing !!!

Nåja, nu funkar det, jag är MKT glad och Gunner förtjänar allt beröm han kan få!!!

TACK SÅ MYCKET!!!

Nu ska jag först leka lite med modeedit, sedan ska antik-macen bytas ut mot en Peg Very Happy !!!

EDIT: Detta är förresten skrivet med peggen Razz
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
gunne
Post subject: RE: HAHA!!!  PostPosted: Feb 18, 2006 - 12:50
Order of the Pegasos
Order of the Pegasos


Joined: Aug 16, 2003
Posts: 2538
Location: Göteborg
martinalexander,

Gratulerar igen.

Att installationsscriptet till Miami söker efter MUI version 3.8 beror på att Miami-programmet är såpass gammalt. Man kan ta bort den där kontrollen ifrån installationsscriptet så fungerar scriptet använda.

Du har registrerad MUI version 3.9 inkluderad med MorphOS, och det finns också en tidig version 4 publikt tillgänglig.

Hursomhelst har du ju det fungerande nu.

Som en sista notis, dhclient medföljer MOSNet (gjorde ivarjefall det sist jag kontrollerade). Men det är möjligt dhclient installeras i Sys:C/ eller Mossys:C/ har inte kontrollerat den sista versionen ännu.

_________________
Mvh Gunne
 
 View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website  
Reply with quote Back to top
martinalexander
9 Post subject: MiamiDX  PostPosted: Feb 18, 2006 - 14:46
Addict
Addict


Joined: Feb 11, 2006
Posts: 203

Hmmm... Jag har ju lite problem med MOSNet (varje gång jag startar MOSNet så måste jag också starta DHClient i C-mappen för det står att den inte kan skapa någon fil i T:, och då måste jag även stänga ner detta cli-fönster varje gång, lite klyddigt varje gång jag ska starta MOSNet alltså)...

Men efter massa klydd till installationsscriptet av Miami och tagit bort typ allt som innehåller ordet gui (ej jäkla massa kod Very Happy) så fick jag det äntligen installerat!!!
Men nu när jag skulle starta det så stod det att jag inte hade assignat Miami: och det tydde på att jag inte installerat det korrekt!!!

Då startade jag en ny cli och skrev:

Assign Miami: System:Work/Programs/Miami

Detta är alltså sökvägen till Miami!!!

Men nu går det inte att starta det, utan man hör bara någon sekunds tänkande från datorn!!!
SKA det assignas någon annanstans (t.ex. i någon undermapp), och isf, hur kan man sedan göra denna assign permanent Confused ???

EDIT: Plus att varje gång jag startar MOSNet så frågar den efter sökvägen och jag kan välja om jag vill assigna eller neka (funkar med båda plus att detta återkommer vid varje start)!!!
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
SMF
Post subject: RE: MiamiDX  PostPosted: Feb 18, 2006 - 15:57
Butterfly
Butterfly


Joined: Mar 02, 2004
Posts: 922
Location: Växjö
Hmm, jag misstänker att det hade blivit betydligt mkt enklare o installera miami manuellt än att mixtra med install scriptet! Razz
Jaja, om du absolut måste ha en installer så finns det en modifierad sådan på typ morphzone.org eller nåt liknande ställe.

Och om du nån gång har problem med att starta nåt program.. starta upp snoopium så ser du oftast vart felet ligger!
 
 View user's profile Send private message  
Reply with quote Back to top
Display posts from previous:     
Jump to:  
All times are GMT + 1 Hour
Post new topic   Reply to topic
View previous topic Printable version Log in to check your private messages View next topic
Powered by PNphpBB2 © 2003-2004 The PNphpBB Group
Credits
All logos and trademarks in this site are property of their respective owner.
The comments are property of their posters, all the rest © 2004-2012 by pegasos.org

backend|avantgo